Supernova no tālas senatnes

Publicēts: 9.06.2009

Kalifornijas universitātes Irvinas filiāles (UCI) kosmologiem izdevies ieraudzīt ļoti tālas supernovas, izmantojot jaunu metodi, kas varētu palīdzēt atrast arī citas mirstošās zvaigznes visuma nomalē. Šī metode ļautu astronomiem pētīt pirmo supernovu sprādzienus un papildināt zināšanas par galaktiku veidošanos, evolūciju un Zemes rašanos.

"Kad sprāgst zvaigzne, tā kosmosā izsviež matēriju. Dažreiz gravitācijas ietekmē šī matērija kolapsē, izveidojot jaunu zvaigzni, ap kuru varētu veidoties Zemei līdzīgas planētas," teica  Džefs Kūks.

Kūka un viņa kolēģu atrastā supernova ir sprāgusi pirms aptuveni 11 miljardiem gadu. Otra tuvākā, zināmā supernova ir atklāta 6 miljardu gaismas gadu attālumā.

Supernova ir masīvas zvaigznes, kuras masa vismaz 8 reizes pārsniedz Saules masu, nāve. Kūks pēta ļoti masīvas zvaigznes, kuru masa 50 līdz 100 reizes pārsniedz Saules masu. Daļa matērijas no šīm zvaigznēm aizplūst visumā jau pirms tās uzsprāgst kā supernovas. Pēc sprādziena šī matērija spoži spīd ilgu laiku.

Parasti supernovas atrod, salīdzinot dažādos laika periodos fotografētus vienus un tos pašus debesu apgabalus. Jebkurš uzliesmojums var būt supernova.

Kūks papildināja šo metodi. Viņš izveidoja viena gada laikā uzņemto fotogrāfiju kompilāciju, savietojot tās vienu uz otru un salīdzināja ar tāda paša apgabala citos gados veidotiem attēliem.

"Ja jūs savietojat šos attēlus, jūs varat ieskatīties tālāk un saskatīt blāvākus objektus," teica Kūks. "Tas ir tāpat kā fotografējot, kad jūs izmantojat ilgāku ekspozīciju un savācat vairāk gaismas."

Izmantojot Kanādas-Francijas-Havaju teleskopa datus, Kūks atrada četrus objektus, kas varētu būt supernovas. Turpinot pētījumus, viņš aplūkoja šos reģionus ar Keck teleskopu, lai izanalizētu objektu spektru un apstiprinātu, ka attēlos redzamas supernovas.

"Visums ir aptuveni 13,7 miljards gadus vecs. Mēs redzam dažas no pirmajām zvaigznēm," piebilda Kūks.

Pētījumā piedalījās arī Elizabete Bērtone, Džeimss Bulloks un Ēriks Tolleruds no UCI.

UCIrvine