Super-supernova

Publicēts: 21.03.2010

Starptautiskai zinātnieku komandai Jēlas universitātes speciālistu vadībā ir izdevies "nosvērt" supernovu, kura tika uzskatīta par unikālu jauna tipa supernovu pārstāvi, un apstiprināt, ka tā ir pārsniegusi maksimalās pieļaujamās masas robežu.

Kosmologi ļot mīl Ia tipa supernovas - sprādzienus, kuros iesaistīti mirušu zvaigžņu kodoli jeb baltie punduri. Šos uzliesmojumus izmanto kā savdabīgas attāluma mērauklas. Līdz šim tika uzskatīts, ka balto punduru masa nevar pārsniegt tā dēvēto Čandrasekera robežu, kas ir 1,4 Sauļu masas kopā. Tiklīdz šī robeža tiek pārsniegta, notiek supernovas sprādziens. Šis ierobežojums ir svarīgs priekšnoteikums, lai Ia supernovas varētu tikt izmantotas kā "standarta sveces" attāluma noteikšanai.

Kopš 2003. gada ir atklātas četras, neparasti spožas supernovas, kuru baltie punduri, iespējams, pārsnieguši masas robežu. Tās tika nodēvētas par "super-Čandrasekera" supernovām.

Ričards Skalzo no Jēlas universitātes, sadarbojoties ar ASV un Francijas fiziķiem projektā Tuvāko supernovu fabrika, noteica masu baltajam pundurim, kura radītā supernova SN 2007if bija viena no tām, kuru masas robeža varētu būt pārsniegta, kas arī apstiprinājās. Pētījumā tika atklāts, ka supernovai bija ne tikai centrālā masa, bet arī matērijas čaula, kas tika izsviesta sprādziena laikā, kā arī jau iepriekš izsviestās matērijas apvalks.

Zinātnieku komanda cer, ka viņu atradums ļaus izveidot modeli, kas palīdzēs izskaidrot arī citas supermasīvās supernovas.

Izmantojot Čīles, Havaju salu un Kalifornijas teleskopus, viņi noteica masu centrālajai zvaigznei, čaulai un apvalkam atsevišķi, pierādot, ka šī zvaigžņu sistēma patiešām ir pārsniegusi Čandrasekera robežu. Pašas zvaigznes masa 2,1 reizes pārsniedza Saules masu (+/- 10%), kas ir krietni pāri maksimāli pieļaujamās masas robežai.

"Mēs nezinam īpaši daudz par zvaigznēm, kas savu dzīvi beidz kā šādas supernovas," teica Skalzo. "Mēs vēlamies noskaidrot, kādas ir šīs zvaigznes, kā tās veidojušās un attīstījušās laika gaitā."

Skalzo uzskata, ka pastāv iespēja, ka SN 2007if ir divu balto punduru apvienošanās sekas. Viņš turpinās arī pārējo super-Čandrasekera supernovu izpēti, lai noskaidrotu, vai arī šie sprādzieni varēja rasties, apvienojoties diviem baltajiem punduriem.

Teorētiķi turpina pētīt, kā zvaigznes, kuru masa pārsniedz Čandrasekera robežu, spēj eksistēt un nesabrukt savas masas ietekmē. Jebkurā gadījumā Ia tipa supernovu apakšklases esamība, kas pakļaujas citiem procesiem, ir būtisks traucēklis, lai kosmologi ar mierīgu prātu varētu turpināt šī tipa supernovas izmantot kā universālas mērauklas.

"Supernovas tiek izmantotas, lai izskaidrotu Visuma nākotni un gravitācijas teoriju," piebilda Skalzo. "Ja mūsu izpratne par tām mainās, tas var būtiski ietekmēt teorijas un prognozes."

Yale university