Sprādziens kaimiņos

Publicēts: 23.01.2014

Cigāra galaktika jeb Mesjē kataloga 82 objekts atrodas Lielā Lāča zvaigznājā nieka 12 miljonu gaismas gadu attālumā. Var teikt, ka tepat kaimiņos. Pirms dažām dienām šajā galaktikā, kurā notiek ļoti aktīva jaunu zvaigžņu veidošanās, tika reģistrēta pārnova jeb supernova. Sākotnējā analīze liecina, ka tā ir Ia tipa pārnova. Tās spožums atbilst 11 zvaigžņlielumam, kas nozīmē, ka pārnovas aplūkošanai būs nepieciešams teleskops.

Interesanti, ka iegūtie dati norāda, ka pārnova ir pamanīta aptuveni 2 nedēļas pirms tās maksimālā spožuma. Tas nozīmē, ka tā varētu sasniegt pat 8. zvaigžņlielumu. Tā ir viena no tuvākajām pēdējā laikā novērotajām pārnovām. Pārnovu atklāja Londonas universitātes koledžas studenti 2014. gada 21. janvārī plkst. 21:20 pēc Latvijas laika.

"Laikapstākļi pasliktinājās un tuvojās mākoņi," stāstīja doktors Stīvs Fosejs. "Ieplānotās praktiskās astronomijas nodarbības vietā es nolēmu studentiem parādīt, kā lieto lādiņsaites matricas kameru (CCD) kopā ar observatorijas 0,35 metru teleskopu."

Studenti izvēlējās M82, jo tā ir spoža un fotogēniska galaktika, kuru vēl nebija aizklājuši mākoņi. Pozicionējot teleskopu, Fosejs pamanīja zvaigzni, kas atradās galaktikas priekšplānā. Viņš neatcerējās tādu agrāk redzējis, tādēļ ar studentiem aplūkoja M82 attēlus, kas bija pieejami tiešsaistē. Bija skaidrs, ka zvaigzne ir kaut kas jauns. Fotografēšana tika veikta lielā steigā, jo mākoņi strauji tuvojās.

Fosejs izsūtīja brīdinājumu astronomiem un observatorijām citur pasaulē, jo bija svarīgi turpināt novērojumus un iegūt spektru. Šis spektrs arī atklāja, ka tā ir Ia tipa pārnova.

Ia tipa pārnova ir saistīta ar baltajiem punduriem un to bojāeju. Pastāv divas konkurējošas iespējamā sprādziena scenārija hipotēzes. Pirmajā ap balto punduri riņķo normāla zvaigzne, no kuras matērija plūst baltā pundura virzienā. Baltais punduris uzsprāgst kā pārnova tad, kad tā masa pārsniedz kritisko robežu. Otrā scenārija gadījumā divi baltie punduri riņķo viens ap otru un pēc noteikta laika saduras, radot pārnovas sprādzienu.

Tas katrā ziņā ir interesanti, jo M82 ir slavena kā galaktika, kurā aktīvi dzimst jaunas un masīvas zvaigznes. Šādā situācijā iespējamākas šķiet pārnovas, kuras rodas, uzsprāgstot masīvām zvaigznēm.

Arī tu, ja tavā rīcībā ir piemērots aprīkojums (vismaz 4 collu teleskops), esi aicināts fotografēt galaktiku. Ikviena informācijas kripatiņa var noderēt, lai precizētu līdz šim zināmo informāciju par Ia tipa pārnovām, kuras tiek izmantotas Visuma attālumu noteikšanai. Arī, ja tavā rīcībā ir vecāki M82 attēli, neturi sveci zem pūra, savus materiālus variet sūtīt Stīvam Fosejam (s.fossey@ucl.ac.uk).

University College London