Spogulīt, spogulīt, saki man tā, kura no mums ir vislielākā?

Publicēts: 7.04.2008

Vai jūs zināt, kura ir vislielākā zvaigzne visumā? Visums ir bez gala liels un pārsvarā neizpētīts, tādēļ, ja nejūtamies droši par savu zināšanu krājumu, vienmēr var izvairīties no tiešas atbildes, pastāstot, ka iespējams lielākā nemaz nav atklāta. Tomēr, kura tad ir vislielākā no zināmajām?

Lai labāk izprastu visuma mērogus, no sākuma aplūkosim Zemei vistuvāko zvaigzni - Sauli, kura sevī ietver aptuven 99,99% no visas Saules sistēmas masas. Tās diametrs ir aptuveni 1,4 miljoni km. Saulē viegli varētu ievietot aptuveni 1 miljonu planētu Zeme. Astronomi izmanto jēdzienus solārā masa un solārais rādiuss, lai salīdzinātu Sauli ar citām zvaigznēm. Solārais rādiuss ir 690 000 km, bet masa ir 2x1030 kg, kas ir 2 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 kg. Cerams, ka nuļļu skaitā nekļūdījāmies.

Viena no lielākajām, slavenākajām Piena ceļa galaktikas zvaigznēm ir Eta Carinae, kas atrodas aptuveni 7500 gaismas gadu attālumā. Tās masa ir aptuveni 100 solārās masas, un Eta Carinae spožums 4 miljonus reižu pārsniedz Saules spožumu. Lielākajai daļai zvaigžņu raksturīgs tā saucamais "Saules vējš", kad laika gaitā zvaigzne zaudē savu masu. Eta Carinae gada laikā zaudē tik daudz masas, ka varētu izveidot 500 Zemes. Eta Carinea patreizējais rādiuss pārsniedz Saules izmērus 400 reizes. Astronomiski tuvā nākotnē Eta Carinae varētu pārvērsties par vienu no krāšņākajām supernovām.

Tomēr Eta Carinae ir punduris, salīdzinājumā ar lielāko, šobrīd zināmo zvaigzni - VY Canis Majoris. Tas ir sarkanais supergigants, kas atrodas Lielā suņa zvaigznājā aptuveni 5000 gaismas gadu attālumā. Tā izmērs 2100 reizes pārsniedz Saules izmērus. Ja šādu spīdekli novietotu Saules sistēmas centrā, tad tā ārējā robeža atradīsies vēl aiz Saturna orbītas. Gaismai vajag vairāk kā 8 stundas, lai pilnībā apriņķotu ap zvaigzni tās ekvatorā. Daži astronomi uzskata, ka VY Canis Majoris ir mazāka, tikai 600 reizes lielāka par Sauli.

VY Canis Majoris ir līdz šim lielākā, zināmā zvaigzne, bet nav izslēgts, ka Piena ceļa galaktikā ir vēl daudz lielākas zvaigznes, kuras slēpjas aiz putekļu un gāzu plīvura. Vēl jo vairāk iespēja būt kādai lielākai zvaigznei ir kaut kur plašajā visumā, kuru neviens pat necer izpētīt pilnībā tuvākajā laikā.

Cik liela varētu būt lielākā zvaigzne? Šis ir jautājums teorētiķiem. Roberta Hamfreija no Minesotas universitātes ir zinātniece, kas izskaitļoja VY Canis Majoris izmērus. Viņa uzskata, ka vislielākās zvaigznes ir arī visaukstākās. Piemēram, Eta Carinae, kas ir ļoti spoža, ir tikai 400 solāro rādiusu liela, toties tās virsmas temperatūra ir 25 000 K. Lielākajām zvaigznēm vajadzētu būt aukstiem supergigantiem. VY Canis Majoris temperatūra ir tikai 3500 K. Roberta Hamfreija uzskata, ka lielākā, teorētiski iespējamā zvaigzne ir 3000 K karsta un 2600 reizes lielāka par Sauli.

Kā lielisks izmēru uzskates līdzeklis noderēs sekojošais video fragments. Tajā nav pēdējie dati, bet cerams jums radās priekšstats par milzu zvaigžņu izmēriem.

Universe Today