Saules māsas meklējot

Publicēts: 30.04.2010

Pirms aptuveni 5 miljardiem gadu Saule piedzima putekļu un gāzu mākonī vienlaicīgi ar citām 1000 zvaigznēm. Šīs zvaigznes Visumā iespējams atpazīt, jo tās ir tādā pašā vecumā un to sastāvs ir līdzīgs Saules sastāvam.

Šo zvaigžņu izpēte var sniegt atbildes uz daudziem svarīgiem jautājumiem par Saules sistēmas un pašas Saules izcelsmi. To izvietojums palīdzēs noskaidrot Saules ceļu cauri Piena Ceļa galaktikai, kuru zvaigzne veikusi pēdējo 5 miljardu gadu laikā, un kā šis ceļš ietekmējis Zemes klimatu un uz tās mītošo dzīvību.

Kur tad ir Saules māsas? Entonijs Brauns un viņa kolēģi no Misūri štata universitātes ir pabeiguši meklējumus, bet rezultāti nav iepriecinoši.

Lielākā problēma ir milzīgais apgabals, kurā varētu atrasties šīs zvaigznes. Astronomi ir noskaidrojuši, ka zvaigžņu veidošanās ir dinamisks un haotisks process, kura laikā savstarpējās mijiedarbības rezultātā zvaigznes tiek izsviestas no gāzu mākoņa.

Tas nozīmē, ka aptuveni 1000 Saules māsas var būt izkliedētas 3000 gaismas gadu lielā apgabalā. Brauns ir noskaidrojis, ka šajā reģionā varētu būt aptuveni 100 miljoni zvaigžņu.

Patlaban astronomiem ir pieejama precīza informācija par aptuveni 100 000 zvaigžņu. Tā galvenokārt savākta Hipparcos misijas laikā, kas noritēja 1990to gadu sākumā. Lielākā daļa no šīm zvaigznēm atrodas tikai dažu simtu gaismas gadu attālumā. Tas nozīmē, ka no šīm zvaigznēm viena vai pat neviena ir Saules radiniece.

Neskatoties uz niecīgajām izredzēm, Brauns un viņa kolēģi izpētīja Hipparcos katalogu, lai meklētu pazudušās māsas.

Atradās vairākas kandidātes, lai gan tikai viena izrādījās tādā pašā vecumā kā Saule. HIP 21158 ir balta, 7tā lieluma zvaigzne Vērša zvaigznājā. Visticamāk, ka tā tomēr nebūs radiniece, jo tās ātrums ir nedaudz lielāks.

"Tas nozīmē, ka tuvāko 100 parseku attālumā mēs neesam atraduši nevienu pārliecinošu Saules radinieci," teica Brauns.

Tas nav iepriecinošs rezultāts, jo nākamais katalogs, kuru veidos Hipparcos pēcnācējs Gaia, kas startēs 2012. gadā, varētu būt gatavs ne ātrāk kā 2020. gadā. Gaia katalogā tiks iekļautas ne tikai miljardiem zvaigžņu, bet tiks veidota arī Piena Ceļa galaktikas trīs dimensiju karte.

Massachusetts Institute of Technology