Primitīvo zvaigžņu slēptuve atklāta

Publicēts: 20.02.2010

Gadiem ilgi tās veiksmīgi slēpās. Izmantojot ESO Ļoti lielo teleskopu (VLT), zinātniekiem beidzot ir izdevies atklāt Visuma primitīvo zvaigžņu paslēptuvi ārpus Piena Ceļa galaktikas. Šie jaunākie pētījumi palīdzēs atminēt svarīgus astrofizikas jautājumus, kas saistīti ar visvecākajām zvaigznēm Visumā.

"Patiesībā, mēs esam atraduši trūkumu līdz šim izmantotajās izmeklēšanas metodēs," pastāstīja Else Starkenburga. "Uzlabotais variants ļāva mums atrast šīs primitīvās zvaigznes starp citām, daudz biežāk sastopamām zvaigznēm."

Tiek uzskatīts, ka primitīvās zvaigznes ir veidojušās no materiāla, kas radies īsu brīdi pēc Lielā sprādziena pirms 13,7 miljardiem gadu. To sastāvā ir ārkārtīgi niecīgs daudzums elementu, kas ir smagāki par ūdeņradi un hēliju. Primitīvās zvaigznes vēl tiek dēvētas par "ekstrēmi metālnabadzīgām zvaigznēm". Tās pieder vienām no pirmajām zvaigžņu paaudzēm tuvējā Visumā. Šādas zvaigznes ir ārkārtīgi liels retums un līdz šim tās bija novērotas gandrīz tikai Piena Ceļa galaktikā.

Kosmologi uzskata, ka Piena Ceļam līdzīgās galaktikas ir veidojušās, apvienojoties mazākām galaktikām. Primitīvajām zvaigznēm, kādas ir sastopamas Piena Ceļa galaktikā, vajadzētu būt atrodamām apkārtnē esošajās pundurgalaktikās.

"Līdz šim pierādījumi ir bijuši nepietiekami," pastāstīja pētījuma līdzautore Džuzepīna Bataglia. "Visi liela mēroga novērojumi norādīja, ka Piena Ceļa un pundurgalaktiku senāko zvaigžņu populācijas neatbilst, kas neatbilst vispārpieņemtajam kosmologu modelim."

Elementu daudzums tiek mērīts spektroskopiski. Tie ir zvaigznes ķīmiskā sastāva "pirkstu nospiedumi". Zinātnieku grupa izmantoja FLAMES instrumentu, kas atradās uz ESO VLT teleskopa, lai izmērītu aptuveni 2000 milzu zvaigžņu spektru tuvumā esošajās pundurgalaktikās - Krāsns, Skulptora, Sekstanta un Ķīļa pundurgalaktikās. Tā kā pundurgalaktikas atrodas aptuveni 300 000 gaismas gadu attālumā, tikai spēcīgākās spektra iezīmes ir izšķiramas. Komanda atklāja, ka neviens no savāktajiem spektra paraugiem neatbilst meklētajām, retajām, ekstrēmi metālnabadzīgajām zvaigznēm, kādas atrodamas Piena Ceļa galaktikā.

Komandai nekas cits neatlika kā ļoti rūpīgi salīdzināt iegūto spektru ar datorā iegūtajiem modeļiem. Viņi atklāja, ka starp normālām metālnabadzīgām un ekstrēmi metālnabadzīgām zvaigznēm pastāv pavisam niecīgas atšķirības. Tādēļ agrāk izmantotās metodes izrādījās nederīgas.

Astronomi izmantoja UVES instrumentu, lai atkārtoti iegūtu dažu zvaigžņu spektru, un apstiprināja to "ekstrēmi metālnabadzīgo zvaigžņu" statusu.

"Atšķirībā no tikko pamanāmajiem signāliem, kādi mums bija iepriekš, jaunākie dati bija tādi, it kā mēs skatītos uz pirkstu nospiedumiem caur mikroskopu," skaidroja Vanesa Hilla. "Par nelaimi šādā veidā mēs varam aplūkot tikai nelielu zvaigžņu daudzumu, jo tas prasa ļoti daudz laika."

"Šajās jaunatklātajās zvaigznēs, kuras atradām pundurgalaktikās, vērojams ļoti neliels metālu daudzums - no 1/3000 līdz 1/10 000 no tā daudzuma, kas atrodams Saulē," teica Mārtins Tāfelmaijers.

"Mums izdevās ne tikai atklāt dažas ļoti interesantas, primitīvās zvaigznes šajās galaktikās, bet arī izstrādāt jaunu, daudz labāku tehniku, kas palīdzēs atrast vēl daudz šādu zvaigžņu," secināja Starkenburga. "Tagad tās vairs nevarēs noslēpties!"