Neparastie putekļi

Publicēts: 9.01.2010

Izmantojot Gemini South teleskopu Čīlē, astronomiem ir izdevies atklāt jaunu planētu veidošanās procesu ap zvaigzni, kas atrodas aptuveni 500 gaismas gadu attālumā. Šīs patiešām ir svešādas planētas, svešādas pasaules. Putekļi un atlūzas, kas radušās planētu embrijiem saduroties, nemaz neatgādina planētu izejmateriālus, no kādiem veidojušās Saules sistēmas planētas.

"Līdz šim ap citām zvaigznēm atrastie siltie putekļi pēc sastāva atgādināja Saules sistēmas komētu un asteroīdu materiālu," teica Karls Melis. "Jaunatklātā putekļainā zvaigzne ir pilnīgs izņēmums."

Zvaigzni HD 131488 ieskauj silts putekļu gredzens tā saucamajā Zemes zonā, kur putekļus zvaigzne uzsilda līdz temperatūrai, kāda ir sastopama uz Zemes.

"HD 131488 ir unikāla, jo siltajā zonā atrastie putekļi, kas radušies planētu aizmetņu sadursmēs, un auksto putekļu zona ir kaut kas neparasts," teica fizikas un astronomijas profesors Bendžamins Cukermans.

HD 131488 sistēmas izpēte infrasarkanajā spektrā, kā arī tās spektra ieguve notika ar T-ReCS instrumentu, kas bija uzmontēts uz Gemini South teleskopa.

"Parasti putekļi ap citām zvaigznēm un mūsu Sauli sastāv no olivīna, piroksēna vai silīcija iežiem, kas ir sastopami arī uz Zemes," teica Melis. "Materiāls, kas riņķo ap HD 131488 nav neviens no šiem tipiem. Tas ir kaut kas pavisam cits."

Putekļu daudzums, kāds tika novērots ap zvaigzni, atbilst ap citām galvenās secības zvaigznēm novērotajam daudzumam. Neparastais silto putekļu daudzums visticamāk izskaidrojams ar nesenu divu planētu aizmetņu sadursmi.

Neparastā sastāva siltie putekļi atrodas aptuveni tādā attālumā no zvaigznes kā Zeme no Saules. Savukārt aptuveni 45 reizes tālāk zinātnieki novēroja aukstu putekļu gredzenu, kas varētu būt Koipera joslas analogs.

"Karsto putekļu izcelsme nenoliedzami saistīta ar nesenu sadursmi starp diviem objektiem HD 131488 iekšējā sistēmā," skaidroja Melis. "Aukstie putekļi, savukārt, ir paliekas no planētu veidošanās procesa."

HD 131488 ir viena no piecām zvaigznēm, ap kurām ir atrasti putekļi zonā, kur atrodas cietās planētas Saules sistēmā. Zvaigzne ir nedaudz masīvāka nekā Saule. Visas šīs zvaigznes ir 10 līdz 30 miljons gadu vecas.

Zinātnieki turpinās HD 131488 izpēti, lai noskaidrotu neparasto putekļu sastāvu. Zvaigzne atrodas Kentaura zvaigznājā un ir 3 reizes masīvāka un aptuveni 33 reizes spožāka par Sauli. Tiek uzskatīts, ka tā ir aptuveni 10 miljons gadus veca.

The Gemini Observatory