Mazs cinītis gāž lielu vezumu

Publicēts: 11.04.2009

Objekts ir fotografēts ar NASA Čandras rentgenstaru observatoriju. Tajā redzams kā jauns un spēcīgs pulsārs PSR B1509-58, kurš ir tikai 1700 gadus vecs un atrodas 17 000 gaismas gadu attālumā, ir izveidojis šo fantastisko miglāju, kura šķērsizmērs ir aptuveni 150 gaismas gadi. Kā jums škiet, cik liels ir pulsārs?

Pulsāri ir ārkārtīgi ātri rotējošas neitronu zvaigznes. Reizēm to izdalītā enerģija spēj izveidot fantastiskas formas, tādas kā attēlā redzamā kosmiskā roka. Attēlā dažādās krāsās iekrāsota dažādas intensitātes rentgenstaru enerģija.Sarkanīgā ir visvājākā, zaļā - vidējā, bet zilganā - visspēcīgākā.

Neitronu zvaigznes rodas tad, kad masīvās zvaigznēs izsīkst kodolenerģijas krājumi un tās kolapsē. B1509 ap savu asi apriņķo 7 reizes sekundē. Šīs zvaigznes virsmas magnētiskais lauks ir 15 kvintiljonus reižu spēcīgāks nekā Zemes magnētiskais lauks.

Ātrā rotācija un spēcīgais magnētiskais lauks ierindo B1509 starp Piena Ceļa galaktikas visspēcīgākajiem elektromagnētiskajiem ģenerātoriem. No centrālās zvaigznes plūst prom ārkārtīgi spēcīgs elektronu un jonu vējš. Elektroni ceļo cauri magnetizētam miglājam, galarezultātā radot fantastiskas formas, kuras var ieraudzīt ar rentgenstaru teleskopu.

Pulsāru ieskauj tikko pamanāms gredzens, kur zvaigznes vēja ātrums krasi krītas, saskaroties ar miglāja materiālu. Savā ziņā B1509 atgādina Krabja miglāju, lai gan jāatceras, ka Krabja miglājs ir aptuveni 15 reizes mazāks.

Pirksti, kas stiepjas uz augšu, visticamāk, pieder netālu esošajam gāzu mākonim RCW 89. Zvaigznes enerģijas pārnese uz šo gāzes mākoni, rada tā spīdēšanu rentgenstaros. Izskatās, ka pulsārs ne tikai rotē ap savu asi, bet tā centrālā ass maina virzienus, tādejādi miglājā, pret kuru vērsti "pirksti" var ievērot tādu kā apli, kuru veido spožākie punkti. Tā ir gāzē un putekļos ierakstīta pulsāra uzvedības vēsture.

B1509 fotoattēls tika publicēts Starptautiskā astronomijas gada ietvaros notikušo "100 stundas ar astronomiju" laikā. Jāpiebilst, ka Čandras observatorija bija viena no tām, kura piedalījās tiešraidē "Apkārt pasaulei ar 80 teleskopiem".

Kāds tad ir pulsāra B1509 izmērs? Zvaigznes diametrs ir aptuveni 19 kilometri.

Chandra X-ray Center