Kvarkzvaigzne

Publicēts: 9.07.2008

Līdz šim visblīvākās zvaigznes statusu cieši savos apskāvienos turēja neitronu zvaigzne, kas ir viens no iespējamajiem supernovu iznākumiem. 16 kilometru lielā lodē ieslēgta matērija, kuras masa ir līdzvērtīga vismaz vienas Saules masai! Vai var būt vēl kas blīvāks? Kanādas zinātnieki uzskata, ka jā - kvarku zvaigzne.

Kanādas zinātniekiem izdevās novērot trīs ļoti spožus supernovas sprādzienus. Kad masīva zvaigzne mirst, tā sprāgst ar milzīgu spēku, aiz sevis atstājot vai nu melno caurumu, vai nu neitronu zvaigzni. Neitronu zvaigznes tiek novērotas kā ātri rotējoši pulsāri, kas bagātīgi izstaro radioviļņus un rentgenstarus. Ja zvaigzne ir bijusi pietiekami masīva, var izveidoties melnais caurums.

Vai pastāv kaut kāda starpstadija starp melno caurumu un neitronu zvaigzni?

Kanādas zinātnieki secināja, ka jābūt nedaudz mazākai un masīvākai zvaigznei, kuru neveido neitroni, bet gan to sīkākās sastāvdaļas - kvarki. Kvarku zvaigznes veidojas tad, kad zvaigzne ir pārāk masīva, lai izveidotos neitronu zvaigzne, bet tomēr pārāk maza, lai tā pārvērstos par melno caurumu. Šīs zvaigznes veidojas no īpaši blīvas kvarku matērijas, kad, neitroniem sabrūkot, veidojas "dīvainie kvarki".

Pagaidām šis zvaigžņu tips ir hipotētisks, bet pierādījumi tiek vākti un liecina, ka to eksistence varētu būt ne tikai teorētiska. Piemēram, supernovas SN2005gj, SN2006gy un SN2005ap ir vismaz 100 reižu spožākas kā supernovu "standartmodelis". Iespējams, ka primārā sprādziena rezultātā rodas smaga neitronu zvaigzne, kas kļūst nestabila un veidojas sekundārais sprādziens, radot milzu enerģijas izlādi un pārvēršot neitronu zvaigzni par kvarku zvaigzni - kvarknovas sprādziens.

Turpmākie pētījumi noteikti palīdzēs vai nu pierādīt vai atspēkot kvarku zvaigžņu eksistenci.

NSF

1. cydonia tieši 9.07.2008 domāja šādi:

nu nez. neesmu kodolfiziķis, bet vai tik gadījumā melnais caurums neizveidosies ātrāk par kvarku zvaigzni. uz tipiskas vidējas neitronu zvaigznes atraušānās ātrums sasniedz 50o gaismas ātruma. bikiņ vairāk un melnais caurums gatavs. vai tur pa vidu atradīsies šķirbiņa kvarku zvaigznei? drīzāk varētu noticēt, ka katrā melnā caurumā, viņpus notikumu horizontam, sēž kvarku zvaigzne?

2. Aivis tieši 10.07.2008 domāja šādi:

Nav tā, ka pāreja starp neitronu un kvarku zvaigzni ir pakāpeniska? Tas ir tā, ka smagākajām neitronu svaigznēm izveidojas kvarku kodols, jo centrā spiediens ir lielāks. Jo smagāka zvaigzne, jo tās izmēri mazāki, bet kvarki procentuāli vairāk?