Komētu spiets

Publicēts: 25.11.2015

Pēdējā laika intriģējošākais notikums astronomijas lauciņā noteikti ir zvaigzne KIC 8462852. Kepler teleskops vēroja šo zvaigzni četrus gadus, reģistrējot neparastu uzvedību 2011. un 2013.gadā, kad zvaigznes izstarotais gaismas apjoms būtiski samazinājās. Kaut kas aizēnoja zvaigzni. Atlika noskaidrot - kas.

Kā visticamākā versija tika izvirzīta komētu grupa. Netika izslēgti arī planētu vai asteroīdu fragmenti, kā arī daudz eksotiskāki varianti - saprātīgu būtņu radītas mega struktūras, kas atrodas orbītā ap zvaigzni.

Pētījums, kas tika veikts ar NASA Spitzer teleskopu, liecina par labu komētu versijai. Pētījumu vadīja Massimo Marengo no Aijovas Štata universitātes.

Viens no veidiem, kā pētīt zvaigzni, ir analizēt to infrasarkanā starojuma diapazonā. Kepler teleskops novēro zvaigznes redzamajā gaismā. Ja KIC 8462852 satumšošanās iemesls būtu planētu vai asteroīdu sadursme, sadursmes rezultātā radies siltums būtu labi redzams infrasarkano staru teleskopos. Sadursmes rezultātā radušies putekļi būtu pietiekami silti, lai spīdētu infrasarkano staru diapazonā.

Sākotnēji pētnieki pievērsās WISE teleskopa arhīvam, bet neko neatrada. Jāņem gan vērā, ka WISE novērojumi bija veikti 2010.gadā, kad Kepler vēl nebija reģistrējis KIC 8462852 neparasto uzvedību. Iespējams, ka sadursme vēl nebija notikusi.

Infrasarkano staru signāla meklējumos zinātnieku grupa pieprasīja datus no Spitzer teleskopa arhīva. Zvaigzne KIC 8462852 ar šo teleskopu bija novērota pavisam nesen, 2015.gadā.

"Spitzer ir aplūkojis visas tās simtiem tūkstošiem zvaigznes, ap kurām Kepler meklēja planētas, cerībā atrast protoplanetāros diskus infrasarkano staru diapazonā," pastāstīja Maikls Verners no NASA Reaktīvo dzinēju laboratorijas (JPL).

Tieši tāpat kā WISE, arī Spitzer neatrada signālu, kas liecinātu par siltu putekļu klātbūtni sistēmā. Tas norāda, ka planētu vai asteroīdu sadursmes scenārijs ir maz ticams. Visticamāk, ka vaininieces ir aukstās komētas, kas riņķo ap zvaigzni KIC 8462852 pa izstieptu, ekscentrisku orbītu. Komētu saimes priekšgalā ceļo milzīga komēta, kas bloķēja zvaigznes gaismu 2011.gadā. Pārējā grupa, kas veidota no dažāda izmēra komētām un to fragmentiem, šķērsoja zvaigznes disku 2013.gadā.

Kad Spitzer 2015.gadā novēroja zvaigzni, komētas jau bija aizlidojušas tālāk, neatstājot nekādas pēdas infrasarkano staru diapazonā.

"Tā ir ļoti dīvaina zvaigzne," teica Marenogo. "Tas man atgādina pirmo pulsāru atklāšanu. To radītie signāli bija dīvaini, neviens neko tādu agrāk nebija redzējis. Tādēļ pirmais tika nodēvēts par LGM-1 jeb "Little Green Men"". ["Mazie zaļie cilvēciņi"]

Galu galā izrādījās, ka LGM-1 ir dabisks fenomens.

"Pagaidām mēs nezinām, kas notiek ap šo zvaigzni," piebilda Marengo. "Bet tādēļ tā ir tik interesanta."