Kad brūnais nav brūns

Publicēts: 7.01.2009

Kādā krāsā ir būnais punduris? Jā, jā, tā pati "neizdevusies zvaigzne". Kādu gaismu tā izstaro? Vai brūno? Kā izrādās, brūnas gaismas nemaz nav. Kādā krāsā tad ir šie brūnie punduri?

Terminu "brūnais punduris" 1975. gadā ieviesa Džils Tarters. Sākotnēji tika piedāvāti arī citi nosaukumu varianti - planetārs, subzvaigzne u.c. Tomēr ievērību ieguva tieši brūnais. "Mums vajadzēja krāsu starp melno un sarkano, kas raksturotu šos pundurus," atceras Džils Tarters. "Es ierosināju brūno, bet Džo Silks iebilda, ka brūnās krāsas nav."

Kā nav brūnās krāsas?

Izrādās astronomiem brūnās krāsas nav. Vismaz, ja krāsa attiecas uz zvaigznes krāsu. Zvaigzne izstaro noteiktus viļņu garumus. Spektrs mēdz būt visai plašs. Kurā daļā ir visvairāk fotonu, tādā krāsā mēs redzam zvaigzni. Dzelteno fotonu pārpilnība nodrošina dzeltenu krāsu, bet sarkano - sarkanu zvaigzni utml. Bet nav brūnu fotonu, jo brūnā krāsa ir nepiesātināta dzeltenā. Nav arī tāda fotonu sajaukuma, kas radītu mums brūnās krāsas sajūtu. Brūnie punduri nevar būt brūni, jo nav iespējams izstarot brūnu gaismu.

Doktors Kenets Brečers ir profesors no Bostonas universitātes, kas piedalās LITE projektā, kura ietvaros tiek pētīta cilvēku krāsu uztvere. Brečers uzstājās Amerikas astronomijas biedrības ikgadējās tikšanās laikā un demonstrēja brūno punduru patieso krāsu. Tā ir mazliet netīri oranža. Web izstrādātāji, kas vēlas brūno punduru krāsu integrēt savos risinājumos, var izmantot HEX kodu EB4B25. RGB vērtības ir R-235, G-75, B-37.

"Tā bija kļūda," piebilda Brečers. "Infrasarkanie punduri būtu bijis labāks nosaukums."

Universe Today