Jauna tipa maiņzvaigznes

Publicēts: 3.03.2010

Mūsdienu astronomijā atklājumus nereti paveic, izpētot jaunas vietas un tālus Visuma nostūrus, izmantojot teleskopus un instrumentus, kuri ļauj palūkoties tālāk un saskatīt labāk. Bet dažreiz kaut ko jaunu atklāt var, izmantojot modernas tehnoloģijas, lai labāk izpētītu senākus datus.

Hārvardas koledžas observatorijā atrodas vairāk kā 500 000 stikla fotoplates, kurās redzamas debesis, fotografētas laika posmā no 1880. līdz 1980. gadam. Tas ir pilnīgākais šī perioda debesu katalogs, kurā katrs debesu apgabals novērots 500 līdz 1000 reizes.

Šobrīd ir aizsākts projekts "Digital Access to a Sky Century at Harvard" (DASCH), kura ietvaros šīs fotoplates tiks digitalizētas un apstrādātas ar modernām tehnoloģijām, lai meklētu atšķirības. Pirmie šī projekta rezultāti ir jauna tipa maiņzvaigznes.

Maiņzvaigznes ir zvaigznes, kuru spožums laika gaitā mainās. Iemesli ir visdažādākie - no supernovu sprādzieniem līdz atmosfēru pulsācijai un aptumsumiem dubultzvaigžņu sistēmās. Dažreiz izmaiņas ir periodiskas, dažreiz haotiskas, bet lielākās daļas maiņzvaigžņu spožums mainās relatīvi īsos laika periodos. Kad maiņzvaigznes tika atklātas 1600to gadu sākumā, tas bija patiess šoks, jo zvaigznes līdz tam tika uzskatītas par nemainīgām Visuma konstantēm.

Astronomi Sumins Tangs, Džonatans Grindlejs un Edvards Loss DASCH projekta ietvaros atklāja trīs objektus, kas varētu būt jauna tipa maiņzvaigznes, kuru optiskais spožums mainās vairāk kā divas reizes 10 līdz 100 gadu laikā. Šāda tipa variācijas agrāk nav novērotas. Tās ir dramatiskas. Iedomājieties, ja Saules spožums gadsimta laikā samazinātos divas reizes.

Tika veikta šo zvaigžņu spektroskopiska izpēte un noskaidrots, ka tās ir līdzīgas. Tās ir mazliet mazāk masīvas nekā Saule un nedaudz vecākas. Spožuma maiņa, iespējams, ir saistīta ar putekļu ražošanu vai ar kodolreakciju izmaiņām zvaigžņu kodolos.

Astronomi turpinās sekot līdzi DASCH rezultātiem. Iespējams, ka izdosies atklāt vēl kādu šāda tipa zvaigzni, lai varētu veikt detalizētāku analīzi.

Smithsonian Astrophysical Observatory