Čandras teleskops atrod vecāko pulsāru

Publicēts: 27.02.2009

Izmantojot NASA Čandras rentgenstaru observatoriju, ir izdevies atrast līdz šim vecāko zināmo pulsāru. Par spīti vecumam, kas sastāda aptuveni 200 miljonus gadu, objekts ir pārsteidzoši aktīvs.

Attēlā, kurš veidots, kombinējot Čandras observatorijas datus ar ESO VLT teleskopa attēlu redzamajā spektrā, redzams pulsārs PSR J0108-1431, kas atrodas tikai 770 gaismas gadu attālumā. Iegarenais objekts pa labi nav saistīts ar pulsāru. Tā ir kāda daudz tālāka galaktika. J0108 patlaban neatrodas Piena Ceļa galaktikas plaknē.

Čandras observatorija novēroja pulsāru 2007. gadā. Tā lokalizācija atšķīrās no radio viļņos noteiktās pozīcijas 2001. gadā, kas liecina, ka pulsārs pārvietojas ar ātrumu aptuveni 700 000 km/h virzienā, kas attēlā apzīmēts ar balto bultiņu. Zinot ātrumu, tika noteikta pulsāra pozīcija 2000. gada VLT uzņemtajā attēlā. Šī pozīcija attēlā redzama kā mazs zils punkts tieši virs galaktikas.

Pa labi redzams mākslinieka skatījums uz šo eksotisko objektu. Tiek uzskatīts, ka šīs neitronu zvaigznes virsma ir pārāk auksta, lai tā izstarotu rentgenstaru spektrā, bet temperatūra ir pietiekami augsta, lai starojums izpaustos redzamās gaismas un ultravioletā starojuma veidā. Tieši polārie reģioni un daļiņas, kas pārvietojas pa magnētiskā lauka līnijām, ir J0108 rentgenstaru avoti. Šādu objektu izpētei novērojumi dažādos viļņu garumos ir ļoti svarīgi.

Pulsāri rodas, kad zvaigzne, kas ir daudz masīvāka par Sauli, uzsprāgst kā supernova, atstājot mazu, neiedomājami blīvu un smagu kodolu jeb neitronu zvaigzni. Tikko radušās neitronu zvaigznes ļoti ātri rotē ap savu asi. Pulsāram izstarojot enerģiju, rotācijas ātrums samazinās. J0108 rotācijas ātrums vairs ir tikai aptuveni 1 apgrieziens sekundē. Jaunas neitronu zvaigznes spēj vienā sekundē veikt pat 100 apgriezienus ap savu asi.

Šis pulsārs, kura vecums varētu būt kādi 200 miljoni gadu, ir viens no vecākajiem izolētajiem pulsāriem, kas atrasti rentgenstaru spektrā. Šis ir aptuveni 10 reizes vecāks par iepriekšējo rekordistu. Astronomi uzskata, ka J0108 ir tuvu "pulsāra nāves līnijai", kad pulsējošais starojums izslēgsies un šo objektu būs ļoti grūti, praktiski neiespējami novērot.

"Lai izprastu mirstoša pulsāra īpašības, ir jāpēta tā rentgenstarojums," pastāstīja Oļegs Kargaļcevs no Floridas universitātes. "Tas, ka mēs atradām šo veco pulsāru, kurš ir tik efektīvs rentgenstaru avots, liek mums cerēt, ka mums izdosies atklāt līdzīgus pulsārus vēl tuvāk Saulei."

Chandra X-ray Center