Atmosfēra 10 centimetru biezumā

Publicēts: 5.11.2009

Šī neitronu zvaigzne pirmo reizi tika pamanīta Čandras rentgenstaru observatorijas "pirmās gaismas" attēlā pirms aptuveni 10 gadiem. Ar šīs pašas kosmosa observatorijas palīdzību ir izdevies atklāt, ka šai zvaigznei ir ļoti plāna oglekļa atmosfēra, kas vienmērīgi pārklāj virsmu un neļauj novērot pulsācijas.

Cas A jeb Cassiopeia A ir supernovas paliekas, kas novērojamas Kasiopejas zvaigznājā aptuveni 10 000 gaismas gadu attālumā. 1999. gadā Cas A centrā tika atklāts punktveida rentgenstaru avots. Tai vajadzēja būt neitronu zvaigznei, kas ir tipiskas paliekas pēc masīvas zvaigznes sprādziena, bet nebija novērojamas pulsācijas nedz rentgenstaru, nedz radioviļņu diapazonā.

Pavisam nesen izdevās atklāt, ka šo zvaigzni ieskauj pavisam plāna oglekļa atmosfēra, pateicoties kurai nav novērojamas pulsācijas. Atmosfēra rada efektu, ka rentgenstarus izstarojošais apgabals vienmērīgi pārklāj visu zvaigznes virsmu.

Oglekļa atmosfēra ir tikai aptuveni 10 centimetrus bieza un gadrīz tikpat blīva kā dimants. Atmosfēras spiediens ir vismaz desmit reizes blīvāks kā Zemes centrā. Zvaigznes atmosfēras temperatūra ir aptuveni 2 miljoni grādu pēc Kelvina. Zvaigznes virsmas gravitācija aptuveni 100 miljardus reižu pārsniedz Zemes gravitāciju, tādēļ atmosfēra ir tik ārkārtīgi plāna.

Chandra X-Ray Observatory