"Tumšais spēks" valda Visumā

Publicēts: 13.11.2002

Tas izklausās mazliet pēc kādas no Star Trek epizodēm: Tumšā enerģija, mistisks spēks, ko neviens nesaprot. Tas izraisa kosmosa sabrukšanu. Tikai dažus gadus atpakaļ, ja jūs būtu par to ieminējušies zinātnikiem, viņi būtu ieteikuši mazāk sēdēt pie TV ekrāniem, bet vairāk laika pavadīt "reālajā" pasaulē.

Bet šobrīd vismaz 3/4 no astronomiem uzskata, ka tumšā eneģija ir reāla. Lai gan neviens pagaidām to nevar izskaidrot...

Tumšā enerģija uz skatuves parādījās 1998. gadā, kad divas astronomu grupas, kas pētīja supernovas tālākās galaktikās, nonāca pie secinājuma, ka šīs supernovas ir nespodrākas nekā tām vajadzēja būt. Patiesībā tās atradās tālāk nekā tām vajadzēja būt. Vienīgais veids, kā tas varēja notikt, ir, ja kosmosa izplešanās būtu nedaudz paātrinājusies. Līdz tam astronomi apgalvoja, ka universa izplešanās palēninās, pateicoties gravitācijas ietekmei.

Patiesībā šī ideja nav nemaz tik jauna. Einšteins savā relativitātes torijā bija pieļāvis šādu "anti gravitācijas" efektu. Bet gan pats Einšteins, gan vēlāk arī astronomi sāka uzskatīt, ka tā ir tīri matemātiska interpretācija, kurai nav nekāda sakara ar reālo universu. Pat 1990to gadu sākumā neviens negaidīja, ka šis efekts var kļūt par realitāti.

Tagad astronomi ir ieguvuši jaunus pierādījumus, ka tā sauktā tumšā enerģija ļoti efektīvi prevalē kosmosā, sastādot aptuveni 2/3 no kopējā enerģijas daudzuma un pārvietojot galaktikas un visu pārējo prom vienu no otra pieaugošā ātrumā.

Patlaban zinātnieki cenšas rast izskaidrojumu faktam, ka kosmoss ne tikai izplešas, bet dara to arvien pieaugošā tempā. Eksotiskā tumšā enerģija iespējams darbojas milzīgos attālumos atgrūžot objektu vienu no otra un pārvarot lokālās gravitācijas ietekmi. Šī ir viena no jaunākajām teorijām.

Salīdzinot iegūto informāciju, zinātnieki ir nonākuši pie secinājuma, ka lielākā daļa universa enerģijas ir neredzama, pagaidām nezināma enerģijas forma. "Tumšais Spēks" ietekmē kosmosa objektus tikai ļoti milzīgos attālumos. Pētījumu rezultātā atklājās, ka aptuveni 2/3 no kosmosa enerģijas ir tā saucamais "Tumšais spēks".

Atlikušo trešdaļu sastāda tumšā viela, kuras forma pagaidām nav noskaidrota, un "parastā" viela, kas veido zvaigznes un planētas. Abas šīs vielas gravitācijas ietekmē pievelkas.

Tumšajai enerģijai savukārt piemīt liela attāluma antigravitācijas ietekme. Šķiet, ka tieši šī enerģijas forma nodrošina arvien pieaugušo visuma izplešanos, kas nenetiku, ja gravitācija būtu valdošais spēks. Lai gan astronomiem nav ideju, kas varētu būt šī tumšā enerģija, šie jaunie atklājumie sniedz vēl vienu pierādījumu, ka "tumšais spēks" ir reāls.

"Kad jūs apmācat studentus, un viņi jautā, 'Labi, kas ir šī tumšā viela?' Neviens tā īsti neizna. 'Kas ir tumšā enerģija?' To mēs zinām vēl mazāk. Tātad, jums studentam jāiestāsta, ka 90-95% no kosmosa sastāda divi ingredienti, kurus neviens nepazīst," skaidroja Ričards Ellis. "Tas neizklausās īpaši progresīvi."

Neviens neiebilst, ka tumšās enerģijas ideja ir grūti aptverama. Bet tā tomēr nav pirmā šāda veida ideja, ko zinātniekiem nākas pieņemt. Vajadzēja aptuveni divas paaudzes, lai cilvēki akceptētu kvantu mehāniku.

SPACE.com