Starpgalaktiskie putekļi

Publicēts: 28.02.2009

Starpgalaktiskā telpa ir piepildīta ar niecīgu, dūmiem līdzīgu putekļu daļiņu dūmaku, kas ne tikai pavājina tālāk esošo objektu gaismu, bet arī izmaina to krāsu. Pie šāda secinājuma nonākuši SDSS-II (Sloan Digital Sky Survey) projektā iesaistītie astronomi.

"Galaktikās ir daudz putekļu, lielākā daļa no tiem rodas mirstošu zvaigžņu tuvumā," pastāstīja projekta vadītājs Braiss Menārds no Kanādas teorētiskās astrofizikas institūta. "Pārsteigums bija ieraudzīt putekļus simtiem tūkstošu gaismas gadu attālumā no galaktikām, starpgalaktiskajā telpā."

Lai atklātu starpgalaktiskos putekļus, zinātnieki analizēja tālu kvazāru krāsu, kuru gaisma šķērsoja tuvāk esošās galaktikas un to tuvējos reģionus.

Kā paskaidroja Raiens Skrentons no Kalifornijas universitātes, putekļi vairāk bloķē zilo gaismu. "Šo efektu mēs novērojam saulrieta laikā, kad gaisma ceļo cauri daudz biezākam atmosfēras slānim. Tādejādi tiek absorbēta zilā gaisma un Sauli mēs redzam sarkanīgu. Līdzīgu krāsas maiņu mēs redzam kvazāru gadījumā. Tā ir novērojama vismaz desmit reizes tālāk par redzamo galaktikas robežu."

Astronomi izpētīja aptuveni 100 000 kvazārus, kas atrodas aiz aptuveni 20 miljoniem galaktiku, izmantojot SDSS-II ietvaros iegūtos fotoattēlus. "Šāda datu apjoma apkopošana un analīze ir datorzinātnes un statistikas robežu izaicinājums," piebilda projekta dalībnieks Gordons Ričards no Dreksela universitātes. "Tik daudzu objektu analīze ļauj mums ieraudzīt efektu, kas ir pārāk niecīgs, lai to novērotu viena kvazāra gadījumā."

Menārds paskaidroja, ka supernovu sprādzieni un masīvo zvaigžņu vēji ir mehānisms, kas gāzi un putekļus nogādā starpgalaktiskajā telpā. "Mūsu atklājumi sniedz atskaites punktu teorētiskajām studijām," piebilda Menārds.

Starpgalaktiskie putekļi varētu ietekmēt arī to projektu rezultātus, kuros izmanto supernovas tumšās enerģijas pētījumos. "Tāpat kā mājās, arī kosmosā putekļi ir traucēklis," teica Skrentons. "Mūsu rezultāti liecina, ka tālākās supernovas mēs redzam cauri nelielai dūmakai, kas varētu iespaidot to attālumu aprēķina pareizību." Starpgalaktisko putekļu esamība nesamazina vajadzību pēc tumšās enerģijas, bet apgrūtina precīzu attāluma noteikšanu.

Sloan Digital Sky Survey