Ziepju burbulis kosmosā

Publicēts: 25.07.2009

Kosmiskais miglājs. Kas jums nāk prātā? Milzīgi, zvaigžņu gaismas izgaismoti, spēcīgu vēju izpūsti gāzu un putekļu mākoņi, kuros dzimst jaunas zvaigznes. Vai varbūt tomēr sarežģītas formas veidojumi, kas radušies mirstot zvaigznei? Miglāji, kas atgādina ziepju burbuļus, ir zināmi ļoti maz. Šāds burbulis ir atklāts arī Gulbja zvaigznājā.

Šo, agrāk nezināmo miglāju, kas atgādina milzīgu ziepju burbuli, praktiski vienlaikus nofotografēja divi, savstarpēji neatkarīgi cilvēki. Vaļasprieka astronoms Deivs Jurasevičs, izmantojot Vilsona kalna observatoriju, objektu nofotografēja 2008. gada 6. jūlijā (IAU iesniedza 10. jūlijā). Savukārt doktors Mels Helms un Keita Kvatroči nofotografēja "ziepju burbuli" 2008. gada 17. jūlijā.

Doktors Mels Helms fotografēja Pusmēness miglāju. Iegūtajā plaša lauka fotogrāfijā viņš pamanīja neparastu, simetrisku HII objektu. Pamēģiniet atrast šo objektu oriģinālajā attēlā.

Pēc tam, kad Helms nopublicēja attēlu, doktors Dons Goldmans atrada šo objektu arī vecākos attēlos. Vajadzēja turpināt pētījumus, lai pārliecinātos, ka šis objekts nav artefakts, kā arī lai noskaidrotu, vai tas ir klasificēts. Goldmans uzskatīja, ka tas varētu būt Volfa-Rajē zvaigznes izpūsts burbulis.

Helms un Kvatroči nolēma nofotografēt objektu atkārtoti, lai noteiktu, vai tas tiešām ir reāls, kā arī, lai precizētu tā atrašanās vietu. 2008. gada 29. jūlijā izdevās iegūt "burbuļa" fotogrāfiju, sakombinējot vairākus 20 minūšu ekspozīciju attēlus. Aprēķinot objekta koordinātes un pārbaudot SIMBAD datubāzi, tika konstatēts, ka šāds objekts nav reģistrēts. Lai būtu pilnīgi droši, ka šis objekts nekur agrāk nav konstatēts, zinātnieki pārbaudīja arī Palomāra debesu pārskata un Hārvardas ADS datubāzi. Objekts nekur nebija atrodams.

Izskanēja versijas, ka šis objekts varētu būt neparasti simetrisks planetārais miglājs, tāds kā Abell 39, vai Volfa-Rajē "burbulis". Helma un Kvatroči attēls 2008. gada 13. novembrī tika publicēts kā NASA dienas bilde.

Ja pieņem, ka "burbulis" atrodas tikpat tālu cik HII reģions, kas to ieskauj, aptuveni 4000 gaismas gadu attālumā, planetārā miglāja šķērsizmērs varētu būt 5 gaismas gadi. Tādejādi izmēru un izskata ziņā tas ir ļoti tuvs simetriskajam planetārajam miglājam Abell 39, kas atrodas Herkulesa zvaigznājā.

Sākotnēji Helms un Kvatroči izmantoja 16'' astrogrāfu Dream un ļoti jutīgu kameru FLI 16803. Turpmāk tika izmantots FL RCOS (16'') teleskops un STL-6303.

Savukārt Deivs Jurasevičs izmantoja Astro-Physics 160 mm refraktoru un STL-11000M kameru. Apaļais, burbulim līdzīgais veidojums tika atklāts pilnīgi nejauši, pateicoties ambiciozam projektam izveidot Piena ceļa attēlu, kurā būtu redzams apgabals no Gamma Cygni līdz Pusmēness miglājam. Gluži tāpat kā Helms, arī Jurasevičs domāja, ka tas ir artefakts.

"Jauna objekta atklāšana vienlaicīgi ir svētība un lāsts," rakstīja Jurasevičs. "Kad sākotnējā sajūsma ir noplakusi, sākas smags darbs."

2009. gada 19. jūnijā "burbuli" nofotografēja ar 4 metru Maijala teleskopu, kas atrodas Kitpīkas nacionālajā observatorijā, izmantojot H-alfa un OIII filtrus.

2009. gada 16. jūlijā tika izplatīta IAU elektriskā telegramma No. 1876, kurā tika paziņots, ka objekts nav agrāk klasificēts. Tagad tam ir piešķirts kataloga numurs PN G75.5+1.7.

"Es gribētu pastāstīt citiem vaļasprieka astronomiem, ko es ieguvu no šī piedzīvojuma. Nekad nedomājiet, ka jūs nevarat kaut ko dot astronomijā, ka jums nav pietiekami labs ekipējums, lai sacenstos ar profesionāļiem. Šajā tehnoloģiju zelta laikmetā profesionāļi atzīst, ka vaļasprieka astronomu devums ir milzīgs," raksta Jurasevičs. "Es aicinu jūs rūpīgi caurskatīt savu attēlus un meklēt tajās neparasto. Neskaitāmo zvaigžņu laukā jūs varat atrast apslēptus dārgumus, dimantu, kas tur guļ gadsimtiem ilgi un gaida, kad tiks atklāts."

Starimager, Lost Valley Observatory