Trīsdaļu miglājs

Publicēts: 27.08.2009

ESO jaunākajā attēlā redzams astronomu-profesionāļu, amatieru un citu interesentu iemīļotais Trīsdaļu miglājs. Šī zvaigžņu fabrika savu nosaukumu ieguvusi pateicoties tumšajām putekļu joslām, kas šķērso mirdzošo gāzu mākoni. M20 ir trīs miglāju tipu kombinācija, kur jaunizveidotās zvaigznes izraisa jaunu zvaigžņu dzimšanas viļņus.

Trīsdaļu miglājs atrodas dažu tūkstošu gaismas gadu attālumā Strēlnieka zvaigznājā. Tajā uzskatāmi var redzēt zvaigžņu dzīves agrīnās stadijas - no aizmetņa līdz pirmajai gaismai. Jaundzimušo, spēcīgo zvaigžņu vēji "sakuļ" miglāja gāzi un putekļus. Tumšajos pavedienos, savukārt, sāk veidoties jaunu zvaigžņu paaudze.

1764. gada jūnijā šo objektu pamanīja franču astronoms Šarls Mesjē, kas piešķīra tam 20 numuru savā katalogā. Aptuveni pēc 60 gadiem Džons Heršels novēroja tumšos pavedienus, kas sadala miglāju it kā trīs daļās. Tā M20 tika pie plaši pazīstamā nosaukuma - Trīsdaļu miglājs.

Attēlā, kas tapis ar plaša lauka kameru, kas pievienota 2,2 metru teleskopam La Siljas observatorijā, redzams Trīsdaļu miglājs visā savā krāšņumā. Zilganajā miglāja daļā putekļu mākoņi atstaro jauno zvaigžņu gaismu.

Zem zilganā, atstarojošā miglāja redzams sarkanīgs apgabals, kura nokrāsa raksturīga emisijas miglājiem. Trīsdaļu miglāja centrālā apgabala gāzi ir uzkarsējušas simtiem jaunu, kvēlojošu zvaigžņu.

Trešais miglāja tips ir tumšās gāzu un putekļu joslas, kas sadala sarkanīgo emisijas miglāju. Tas ir tipisks absorbējošais jeb tumšais miglājs, kura pazīstamākais pārstāvis ir Zirga galvas miglājs Oriona zvaigznājā. Šajos necaurredzamajos mākoņos rodas jaunu zvaigžņu aizmetņi.

Ievērojiet "pirkstu", kas stiepjas no emisijas miglāja apakšējās daļas, it kā norādot uz ļoti spožu zvaigzni Trīsdaļu miglāja centrā. Līdzīgi pīlāri ir sastopami arī citos miglājos, kuros notiek aktīva zvaigžņu veidošanās.