Tobija krūzīte

Publicēts: 18.10.2013

Aptuveni 1200 gaismas gadu attālumā Kuģa Ķīļa zvaigznājā atrodas Tobija krūzīte, miglājs, kas formāli pazīstams kā IC 2220. Izmantojot Eiropas Dienvidu observatorijas (ESO) Ļoti lielo teleskopu (VLT) astronomi nofotografēja šo putekļu un gāzes mākoni, kas ieskauj sarkano milzu zvaigzni.

IC 2220 ir atstarojošais miglājs, kuru izgaismo zvaigzne HD 65750. Sarkanās milzu zvaigznes masa aptuveni piecas reizes pārsniedz Saules masu.

Miglājs radies, zvaigznes matērijai aizplūstot kosmosā. Putekļi pārsvarā sastāv no oglekļa un tādiem savienojumiem kā titāna dioksīds un kalcija oksīds. Analizējot miglāju infrasarkano staru diapazonā, ir izdevies noskaidrot, ka silīcija dioksīds varētu būt savienojums, kas atstaro zvaigznes gaismu.

Sarkanie milži ir etaps zvaigznes dzīves noslēgumā. Šo zvaigžņu ūdeņraža rezerves ir praktiski iztērētas. Tā rezultātā zvaigznes atmosfēra sāk izplesties. HD 65750 gadījumā kā degviela tiek izmantots arī hēlijs, kura slānis atrodas virs oglekļa-skābekļa kodola. Virs hēlija slāņa var atrasties arī ūdeņraža slānis.

Pēc miljardiem gadu arī mūsu Saule pārvērtīsies par sarkano milzi. Modeļi paredz, ka tās atmosfēra atradīsies tālāk nekā Zemes orbīta, līdz ar to Merkurs, Venēra un Zeme tiks aprīti. Tomēr jau labu laiku pirms šī brīža Zeme nebūs apdzīvojama. Starojums un spēcīgie zvaigznes vēji iznīcinās dzīvību uz Zemes un iztvaicēs ūdeni. Galu galā Saule aprīs mūsu planētu un tā izkusīs.