Spirāles miglājs

Publicēts: 26.02.2009

Spirāles miglājs atrodas aptuveni 700 gaismas gadu attālumā Ūdensvīra zvaigznājā. Tas ir viens no iespaidīgākajiem planetārajiem miglājiem. Jāsaka gan, ka planetārajiem miglājiem nav nekāda sakara ar planētām, bet tā ir viena no stadijām Saulei līdzīgu zvaigžņu evolūcijā, pirms tās pārvēršas par balto punduri.

Zvaigznes atmosfēras ārējie slāņi tiek aizpūsti prom, veidojot visumā interesantus rakstus. Šo gāzi izgaismo zvaigznes ultravioletais starojums. Spirāles miglāja centrālā gredzena diametrs ir aptuveni 2 gaismas gadi, kas ir aptuveni puse no attāluma līdz mums tuvākajai zvaigznei aiz Saules.

Izmantojot ESO Lasiljas observatorijas plaša lauka kameru, ir nofotografēts ļoti detalizēts šī miglāja attēls. Lai arī fotogrāfijās šis objekts izskatās ārkārtīgi krāšņi, ar aci to ir grūti ieraudzīt, jo tas ir ļoti blāvs objekts. Pirmo reizi šis objekts parādās vācu astronoma Karla Ludviga Hārdinga pierakstos 1824. gadā.

Pirmajās fotogrāfijās miglājs izskatījās pēc korķu viļķa, tādēļ tam piešķīra nosaukumu Spirāles miglājs. ESO fotogrāfijā miglājs vairāk atgādina virtuli. Pētījumos tika atklāts, ka šo objektu veido divi atsevišķi diski. Spožākais iekšējais disks izplešas ar ātrumu aptuveni 100 000 km/h, un tas ir izveidojies aptuveni 12 000 gadu laikā.

Pateicoties tam, ka miglājs atrodas salīdzinoši tuvu, to var labi izpētīt. Spirāles miglāja struktūra ir ļoti sarežģīta. Gredzena iekšienē ir daudz mazu "kometāro mezgliņu", kas lido prom no centrālās zvaigznes. Katrs no šiem niecīgajiem pilnieniem ir tik liels cik Saules sistēma. Ja uzmanīgi ieskatīsieties, šajā attēlā pamanīsiet daudz galaktikas.