Oriona Liesma

Publicēts: 6.01.2022

Oriona zvaigznājs ir bagāts ar iespaidīgiem skatiem. Attēlā, kas veidots, izmantojot Eiropas Dienvidu Observatorijas (ESO) APEX teleskopa iegūtos datus, redzams Liesmas miglājs, viens no Oriona molekulārā mākoņa objektiem. APEX instruments, kas atrodas Čīles Atakamas tuksnesī, uztver radioviļņus, un šis attēls ir uztvertā signāla interpretācija cilvēkam redzamā gaismā.

Jaunākais Liesmas miglāja attēls ir tapis no APEX teleskopa datiem, kas savākti pirms dažiem gadiem ar tobrīd svaigi uzstādīto SuperCam instrumentu. Projektu vada ESO astronoms Tomass Stanke.

Oriona zvaigznājs ir viens no objektiem, pret kuru tiek pavērsts gandrīz vai ikviens jauns instruments vai jauns teleskops. Tas ir tik plašs un sarežģīts apgabals, ka tur vienmēr var atklāt kaut ko jaunu un interesantu. Oriona molekulārie mākoņi ir vieni no Zemei vistuvākajiem zvaigžņu veidošanās apgabaliem. Tie pamatā sastāv no ūdeņraža. No Zemes tos šķir aptuveni 1300 līdz 1600 gaismas gadu liels attālums.

Oriona molekulārajos mākoņos atrodami daudzi slaveni un vaļasprieka astronomu iecienīti objekti, piemēram, Oriona miglājs, Skrejošā Cilvēka miglājs, Zirga Galvas miglājs un arī APEX nofotografētais Liesmas miglājs.

Novērojumi ar APEX SuperCam instrumentu tika veikti ALCOHOLS (APEX Large CO Heterodyne Orion Legacy Survey) projekta ietvaros, kad tiek reģistrēti radio viļņi, kurus izstaro Oriona mākoņos esošās oglekļa monoksīda (CO) molekulas. Tas ļauj astronomiem izveidot reģiona karti un atzīmēt apgabalus, kuros veidojas jaunās zvaigznes. Lai arī datu attēlošanai izvēlētās krāsas liek domāt par kaut ko patiešām karstu un liesmojošu, šajos mākoņos valda stindzinošs aukstums. Tajos temperatūra ir vien dažus desmitus grādu virs absolūtās nulles.

Ja uzmanīgi aplūkosiet attēlu, pamanīsiet Zirga Galvas miglāju!