Noslēpumainais objekts M82 galaktikā

Publicēts: 18.04.2010

Mančesteras universitātes astronomi ir atklājuši noslēpumainu objektu netālajā M82 galaktikā. Šis objekts radioviļņu diapazonā parādījās pēkšņi un patlaban nešķiet, ka tas taisās pazust. Nekas tāds agrāk nav novērots.

M82 galaktika atrodas aptuveni 10 miljons gaismas gadu attālumā. Tajā notiek ļoti intensīva jauno zvaigžņu veidošanās. Daudzas no šīm zvaigznēm ātri iet bojā milzīgos sprādzienos. Šajā galaktikā jauna pārnova tiek novērota reizi 20 līdz 30 gados.

"Jaunais objekts, kurš parādījās 2009. gada maijā, ir īsta mīkla. Mēs neko tamlīdzīgu agrāk neesam redzējuši," teica doktors Toms Makslovs. "Objekts uzradās dažu dienu laikā. Tā spožums nemazinājās vairākus mēnešus. Pārnovu sprādzieni, kādi notiek M 82 galaktikā, radioviļņu diapazonā uzliesmo dažu nedēļu laikā un pēc tam apdziest pēc dažiem mēnešiem, tā kā šis skaidrojums neder."

Pārnovas teoriju pilnībā izslēdza fakts, kuru konstatēja tālāko novērojumu rezultātā, kurus veica ar MERLIN teleskopu tīklu. Objekts pirmo 50 dienu laikā mainīja savu atrašanās vietu. Ātrums, kāds tika konstatēts, atbilst ātrumam, ar kādu matērija tiek izsviesta no akrēcijas diska, kas veidojas ap melno caurumu.

Tiek pieņemts, ka M82 kodolā atrodas supermasīvs melnais caurums. Jaunatklātais objekts atrodas salīdzinoši netālu, bet tomēr vairāku arksekunžu attālumā no M82 dinamiskā centra, kas ir pārāk tālu, lai tas būtu saistīts ar centrālo melno caurumu.

Iespējams, ka šis ir pirmais gadījums, kad ir izdevies atklāt mikrokvazāru ārpus Piena Ceļa galaktikas robežām. Mūsu galaktikā šādi objekti atrodami rentgenstaru dubultzvaigžņu sistēmās, kur matērija tiek izsviesta no akrēcijas diska, kas veidojas ap kolapsējušas zvaigznes kodolu, kas vāc matēriju no sistēmas otrā kompanjona. M82 galaktikā atrastais objekts ir daudz spožāks un pastāv daudz ilgāk nekā mūsu galaktikā konstatētie. M82 galaktikā šis objekts atrodas vietā, kur agrāk nav konstatēts rentgenstaru avots.

Ja šis tiešām ir ārpusgalaktikas mikrokvazārs, tad tas būs pirmais, kas atklāts radioviļņu spektrā. Tā spožums liecina, ka tas visticamāk ir saistīts ar melno caurumu. Visi parametri norāda uz to, ka šis objekts ir ļoti neparasts un Piena Ceļa galaktikā nav nekas līdzīgs novērots.

"Mēs tikko sākām apstrādāt datus no 20 radioteleskopu masīva. Attēli, kuros redzams M82 centrālais apgabals, ļaus mums izpētīt šo objektu vēl detalizētāk. Šāda apjoma analīzei ir nepieciešams laiks. Tikai tad mēs varēsim noteikt, vai tas ir kāds reta tipa mikrokvazārs," teica Makslovs.

The Royal Astronomical Society