Nepateicīgās atvases

Publicēts: 2.07.2014

Mazpazīstamais gāzu un putekļu mākonis kosmosā, kas tiek dēvēts par Gum 15, ir vieta, kur dzimst jaunas un karstas zvaigznes. Brīnišķīgas, bet nāvējošas, tās izmaina sākotnējā miglāja formu un ar laiku iznīcinās to pavisam.

Attēls fotografēts ar Eiropas Dienvidu observatorijas (ESO) MPG/ESO 2,2 metru teleskopu. Tajā redzamais miglājs Gum 15 atrodas Buras zvaigznājā aptuveni 3000 gaismas gadu attālumā no Zemes. Gum 15 ir viens no Austrālijas astronoma Kolina Gama 1955. gadā publicētā  HII reģionu katalogā iekļautajiem objektiem.

Ūdeņradis (H) ir Visumā visplašāk sastopamais elements, kas atrodams praktiski jebkurā vidē. HII reģioni ir īpašas vietas, kur ūdeņradis atrodas jonizētā formā, kas nozīmē to, ka ūdeņraža atomiem mijiedarbojoties ar ultravioletās gaismas fotoniem tiek atrauti elektroni. Kad elektroni atkal apvienojas ar atomu kodoliem, izdalās šī tipa miglājiem raksturīgais starojums, tai skaitā arī sarkanīgā gaisma.

HII reģionos ultravioletās gaismas avots ir jaunās, karstās zvaigznes. Gum 15 nav nekāds izņēmums. Attēla centrā labi redzama viena no galvenajām vaininiecēm - zvaigzne HD 74804, kas ir spožākā zvaigzne zvaigžņu kopā Collinder 197.

Neregulārā mākoņu forma, kurā redzami blīvāki putekļu reģioni, nav nekas netipisks HII reģioniem. Arī šo haosu rada jaundzimušās zvaigznes. Atkarībā no mākoņa izmēriem un pieejamajiem resursiem, tādā reģionā var izveidoties tūkstošiem zvaigžņu vairāku miljonu gadu ilgā laika posmā. Dažas no zvaigznēm maina miglāja formu un liek tam spīdēt. Tieši šīs zvaigznes arī būs tās, kas iznīcinās miglāju. Sasniedzot pieaugušas zvaigznes statusu, to vēji būs tik spēcīgi, ka tie sāks izkliedēt miglāja ūdeņraža un putekļu mākoņus, bet zvaigžņu bojāeja nozīmēs arī paša miglāja beigas, jo pārnovu sprādzienos materiāls tiks izkaisīts starpzvaigžņu vidē, atstājot vien mirdzošu zvaigžņu kopu.