N11 Lielajā Magelāna mākonī

Publicēts: 27.06.2010

Jaunākajā Habla teleskopa publicētajā fotogrāfijā redzams viens no tuvējā Visuma visaktīvākajiem zvaigžņu veidošanās reģioniem - N11, kas atrodas Piena Ceļa galaktikai kaimiņos esošajā Lielajā Magelāna mākonī.

Lielajā Magelāna mākonī ir daudz spīdošas gāzes burbuļu. Viens no iespaidīgākajiem ir LHA 120-N 11, kuru 1956. gadā atklāja ASV astronoms Karls Henīzs. Par N11 dēvētais apgabals izskatās tik pūkains un gaisīgs kā cukura vate. Aplūkojot šo apgabalu mazākā palielinājumā, N11 izskatās pēc pupas, tādēļ nereti šo objektu dēvē par Pupas miglāju. N11 ir viens no vislabāk izpētītajiem zvaigžņu veidošanās reģioniem Lielajā Magelāna mākonī. Tā šķērsizmērs ir aptuveni 1000 gaismas gadi. N11 ir otrais lielākais zvaigžņu veidošanās reģions Lielajā Magelāna mākonī, kurā rodas vienas no masīvākajām zināmajām zvaigznēm.

Tieši zvaigžņu veidošanās ir piešķīrusi formu šim mākonim, kurā ir atrodamas trīs zvaigžņu paaudzes, kuras veidojušās arvien tālāk un tālāk no centra, izpūšot gāzu un putekļu mākoni kā milzu burbuli.

Blakus N11 atrodas LHA 120-N 11A, kas ir relatīvi blīvs un kompakts miglājs, kurā zvaigžņu veidošanās ir sākusies samērā nesen. Šo mākoni izgaismo masīvas jaundzimušās zvaigznes, kuras atrodas N11A centrā.

Blakus N11 atrodas arī citas zvaigžņu kopas, piemēram, NGC 1761, kas atrodas attēla lejasdaļā. Tās ir jaunas, karstas un masīvas zvaigznes, kurām raksturīgs spēcīgs starojums ultravioletajā diapazonā.

Lai arī Lielais Magelāna mākonis ir daudz mazāks par Piena Ceļa galaktiku, tajā notiek ļoti intensīva jaunu zvaigžņu veidošanās. Šī pundurgalaktika ir ideāla laboratorija, kurā astronomi var novērot zvaigznes dažādās attīstības stadijās.

Gan Lielo, gan Mazo Magelāna mākoni var ieraudzīt ar neapbruņotu aci dienvidu puslodes debesīs. Tos pamanīja un savos pierakstos minēja portugāļu jūrasbraucējs Fernando de Magelāns 1519. gadā. Jau agrāk piezīmes par šiem mākoņiem ir atstājis persiešu astronoms Abd Al-Rahmans Al Sufi 964. gadā. Arī itāļu ceļotājs Amerigo Vespuči 1503. gadā debesīs pamanīja Lielo Magelāna mākoni.

Space telescope