Mazais Dārgakmens

Publicēts: 4.08.2015

Šis krāsainais burbulis ir planetārais miglājs NGC 6818, kas tiek dēvēts arī par Mazo Dārgakmeni. NGC 6818 atrodas Strēlnieka zvaigznājā aptuveni 6000 gaismas gadu attālumā. Burbuļa, kura diametrs ir nedaudz lielāks par pusi gaismas gada, centrā atrodas baltais punduris - Saulei līdzīgas zvaigznes atliekas pēc tam, kad tā savas dzīves noslēgumā ir izmetusi kosmosā ārējos atmosfēras slāņus.

Tā kā gāze un putekļi tiek izsviesti nevienmērīgi uz visām pusēm, planetāro miglāju formas dažkārt mēdz būt pat ļoti sarežģītas. NGC 6818 gadījumā var izšķirt vairākus matērijas slāņus, kurus papildina blīvāki veidojumi.

Zinātnieki izskata, ka centrālās zvaigznes vējš dzen prom izmesto materiālu. Kad vēja nestais materiāls saduras ar lēnāku, iespējams, agrāk izmesto matēriju, mēs novērojam spožākus apgabalus.

Habla teleskops šo miglāju nofotografēja 1997. gadā. NGC 6818 tika fotografēts ar plaša lauka kameru WFPC-2, izmantojot virkni filtrus, lai izceltu jonizētā skābekļa un ūdeņraža emisiju. Šā attēla apstrādē izmantoti citi filtri, kas ļauj labāk saskatīt miglāja sarežģīto struktūru.

SpaceTelescope