Ledainie Hen 2-437 spārni

Publicēts: 9.02.2016

Hen 2-437, kura simetriskos "spārnus" redzam šajā attēlā, ir planetārais miglājs. Tiek uzskatīts, ka Piena Ceļa galaktikā šādu objektu ir vairāki tūkstoši. Hen 2-437 atrodas Lapsiņas zvaigznājā. Pirmo reizi to 1946.gadā pamanīja Rūdolfs Minkovskis, kurš vēlāk atklāja ne mazāk krāšņo M2-9. Aptuveni divdesmit gadus vēlāk Hen 2-437 tika iekļauts planetāro miglāju katalogā, kuru izveidoja astronoms un NASA astronauts Karls Gordons Henize.

Planetārie miglāji veidojas, kad noveco nelielas masas zvaigzne, piemēram, tāda kā Saule. Sākotnēji zvaigzne uzpūšas un pārvēršas par sarkano milzi, pēc tam nomet ārējos atmosfēras slāņus, kas aizplūst kosmosā, veidojot vairāk vai mazāk simetriskas formas. Zvaigznes kodols, kura temperatūra joprojām pārsniedz 10 miljonus grādu, kļūst par balto punduri. Tā atdzišana ilgst miljardiem gadu. Atmosfēras slāņus, kuri tika izmesti kosmosā, saspiež un pūš prom no baltā pundura plūstošais zvaigznes vējš un izgaismo intensīvais starojums.

Paies vairāki tūkstoši gadu un miglājs būs pilnībā izkliedējies. Vientuļš, lēnām atdziestošs baltais punduris atgādinās par zvaigzni, kas mājojusi šajā vietā.

SpaceTelescope