Kosmiskais ērglis

Publicēts: 17.07.2009

Aptuveni 7000 gaismas gadu attālumā Čūskas miglājā atrodas mirdzoša zvaigžņu dzimšanas vieta, gāzu un putekļu sakopojums, kurā rodas jaunas zvaigznes, veidojot spožu zvaigžņu kopu NGC 6611. Tas ir Ērgļa miglājs, kurš slavens ar saviem Radīšanas pīlāriem.

Zvaigžņu kopu 1745.-1746. gados atklāja Šveices astronoms Jean Philippe Loys de Chéseaux. Vēlāk to neatkarīgi atklāja komētu mednieks no Francijas - Šarls Mesjē, kas šim objektam piešķīra 16. kārtas numuru savā katalogā. Viņš atzīmēja, ka šīs zvaigznes ieskauj blāvs mirdzums.

1995. gadā šis miglājs tika iecelts slavas saulītē pateicoties Habla teleskopa fotogrāfijai, kurā redzami Radīšanas pīlāri. 2001. gadā ESO VLT teleskops nofotografēja šo miglāju spektra daļā, kas tuvs infrasarkanajam, ļaujot astronomiem ielūkoties aiz biezā putekļu mākoņa un pārliecināties, ka pīlāros tiešām veidojas jaunas zvaigznes.

Jaunākajā ESO fotogrāfijā, kas tapusi ar plaša lauka kameru, kas piestiprināta MPG/ESO 2,2 metru teleskopam Lasiljā, Čīlē, redzams debesu apgabals, kas ir aptuveni 15 reizes lielāks nekā VLT fotogrāfijā un 200 reizes lielāks nekā Habla teleskopa fotogrāfijā. Šajā fotogrāfijā ļoti detalizēti redzams reģions ap pīlāriem. Paši Radīšanas pīlāri atrodas attēla centrā. Uz augšu un pa labi no tiem redzama jauno zvaigžņu kopa NGC 6611. Šīs zvaigznes beigs eksitēt jau pēc dažiem miljoniem gadu.