Aptaustīt Ķīļa miglāju

Publicēts: 9.04.2010

Habla teleskopa attēls, kurā redzams fantastiskais Ķīļa miglājs - milzīgs gāzu un putekļu mākonis, kurā dzimst jaunas zvaigznes, ir bauda acīm. Jauno zvaigžņu vēji izpūš fantastiskas formas ielejas, kalnus un pīlārus. Tagad šo Visuma ainavu var baudīt arī cilvēki, kuri to nevar apskatīt ar acīm.

Makss Matčlers no Kosmosa teleskopa zinātnes institūta un Norēna Graisa ir radījuši Ķīļa miglāja taustāmu attēlu, kuru var baudīt ikviens, neatkarīgi no spējas redzēt.

43x28 centimetru lielajā attēlā iestrādātas līnijas, slīpsvītras un citas zīmes, kas apzīmē mākoņa objektus, ļaujot redzes invalīdiem izjust to, ko nevar redzēt, un izveidot miglāja ainu savā iztēlē. Attēls ir noderīgs un interesants arī redzīgiem cilvēkiem, kuri izmanto savādākus apmācību paņēmienus.

"Habla Ķīļa miglāja attēls ir ļoti skaists un parāda visu zvaigznes dzīves ciklu," teica Matčlers. "Es domāju, ka neredzīgie varēs to izpētīt un apgūt."

Ķīļa miglājs atrodas aptuveni 7500 gaismas gadu attālumā. Tas ir aptuveni 3 miljonu gadu vecs milzu mākonis, kurā attīstības ciklus iziet tūkstošiem zvaigžņu. Miglāja šķērsizmērs ir 300 gaismas gadi. Habla teleskopa attēlā redzams aptuveni 50 gaismas gadu liels reģions, kas atrodas miglāja centrālajā daļā.

Matčlers ir izveidojis 300 šādas taktīlās fotogrāfijas, kas tiks izplatītas ASV skolām un bibliotēkām.

Kad Matčlers nolēma veidot Ķīļa miglāja taktīlo attēlu, viņš sazinājās ar Norēnu Graisu, kura jau agrāk ir veidojusi astronomijas bildes neredzīgajiem.

"Kad es pirmo reizi aplūkoju šo attēlu, es nezināju, uz ko lai koncentrējas," teica Graisa. "Lai pārveidotu attēlu taktīlajā fotogrāfijā, man ir jābūt pārliecinātai, ka es izprotu atsevišķās detaļas, no kurām sastāv šis attēls. Tur bija tik daudz kā."

Vairākas stundas viņa pavadīja, sarunājoties ar Matčleru pa telefonu. Viņš Graisai izskaidroja šī miglāja būtību. Pēc tam Graisa caurskatīja astronomijas grāmatas, iepazīstoties ar dažādiem šī miglāja attēliem. Problēmu viņai radīja Atslēgas cauruma miglājs. Graisa nespēja saprast, kā miglāja forma var atgādināt atslēgas caurumu. Tad viņa atklāja Ķīļa miglāja fotogrāfiju, kas tapusi 1950tajos gados. Šis attēls viņai palīdzēja saprast, kādēļ miglājs tā nosaukts. Izrādās, ka tajā redzama veca stila atslēga. Neredzīgie bērni, kas jau aplūkojuši šo attēlu, stāsta, ka miglājs vairāk atgādinot pēdu.

Ne mazāk grūti bija izvēlēties objektus, kurus attēlot fotogrāfijā. Graisa izmantoja principu, kurš tika ievērots pirmajā NASA taktīlajā astronomijas grāmatā - jo mazāk, jo labāk.

"Pietiek tikai nodot ideju," viņa teica. "Tad jāpievieno nedaudz informācijas Braila rakstā, kas izskaidro zinātni un apraksta attēlu. Attēls, kas ir piebāzts ar pārāk daudzām taktīlajām detaļām, ir pārāk nomācošs."

Graisa izmantoja Atslēgas cauruma miglāju kā fokusa punktu. Viņa pievienoja dažus citus svarīgus objektus, kurus ieteica Matčlers. Tie vislabāk izstāsta zvaigznes dzīves un nāves stāstu. Objektu klāstā ir putekļu un gāzes pīlāri, kuros atrodas jaundzimušās zvaigznes, jaunu zvaigžņu kopa Trumpler 14 un masīva, nestabila zvaigzne Eta Carinae, kas atrodas savas dzīves noslēguma etapā.

Graisas un Matčlera tandēms esot tik labi sastrādājies, ka viņi plāno izveidot taktīlās fotogrāfijas vēl no dažiem Habla teleskopa attēliem.

"Būtu fantastiski izveidot attēlu katalogu neredzīgajiem," teica Matčlers.

HubbleSite