Nosvērt melno caurumu

Publicēts: 27.07.2008

Kā nosvērt melno caurumu, kas atrodas tāltālas galaktikas centrā? Tas nudien nav no vieglajiem uzdevumiem. Kalifornijas universitātes zinātnieki ir izstrādājuši jaunu metodi kā noteikt melnā cauruma masu. Atliek tikai izmērīt tā temperatūru.

Izmantojot Čandra kosmiskās rentgenstaru observatorijas datus, zinātnieki izmērīja karstās gāzes temperatūru milzīgās elipsveida galaktikas NGC 4649 centrā un aprēķināja melnā cauruma masu.

Astronomi jau sen meklēja savādāku metodi kā precīzi izmērīt masu supermasīvajiem melnajiem caurumiem, kuru masa miljardiem reižu pārsniedz Saules masu. Līdz šim brīdim tika lietota metode, kuras pamatā ir zvaigžņu kustība melnā cauruma gāzes diskā.

"Šis ir ļoti svarīgs darbs, jo melnie caurumi mēdz būt izvairīgi, un tādēļ ir svarīgi, lai būtu vairāki veidi kā tos precīzi nosvērt," pastāstīja pētījuma vadītājs Filips Hamfrejs. "Tas ir ļoti pārliecinoši, kad ar divām dažādām masas noteikšanas metodēm sanāk vienādi rezultāti."

NHC 4649 ir viena no dažām galaktikām, kuru melno caurumu masa ir noteikta, izmantojot divas metodes.

Papildus jaunas metodes ieviešanai, zinātnieki uzzināja, ka NGC 4649 supermasīvais melnais caurums ir viens no lielākajiem tuvējā visumā. Tā masa aptuveni 3,4 miljardus reižu pārsniedz Saules masu. NGC 4649 melnais caurums ir aptuveni 1000 reižu lielāks par Piena Ceļa galaktikas centrā esošo melno caurumu.

Jaunā tehnoloģija pamatojas uz melnā cauruma gravitācijas ietekmi uz apkārtējo matēriju. Kad gāze tiek vilkta uz melnā cauruma pusi, tā tiek saspiesta un attiecīgi arī uzkarst. Šis fakts rezultējas kā temperatūras pīķis galaktikas centra tuvumā. Jo masīvāks melnais caurums, jo augstāka temperatūra vērojama galaktikas kodolā.

Šo efektu aptuveni pirms 10 gadiem teorētiski bija prognozējuši divi līdzautori - Fabricio Brigenti no Boloņas universitātes un Viljams Metjūss no Kalifornijas universitātes. Tagad šīs fenomens pirmo reizi in novērots un izmantots.

"Tas ir brīnišķīgi beidzot redzēt pārliecinošus pierādījumus melnā cauruma iedarbībai, kādu mēs bijām paredzējuši," pastāstīja Brigenti. "Mēs esam priecīgi, ka jaunā melno caurumu masas noteikšanas metode darbojas tikpat labi kā vecā."

University of California