Neitrīno fabrika 30 000 gaismas gadu attālumā

Publicēts: 14.11.2014

Iespējams, ka Piena Ceļa galaktikas centrā esošais supermasīvais melnais caurums ir augstas enerģijas neitrīno daļiņu avots. Ja atklājums apstiprināsies, šī būs pirmā reize, kad ir izdevies izsekot neitrīno daļiņas līdz to avotam - melnajam caurumam. Pētījumā tika izmantoti IceCube neitrīno teleskops, kā arī Čandras rentgenstaru observatorija, Swift un NuSTAR teleskopi.

Neitrīno ir niecīgas daļiņas. Tās nav lādētas un vāji mijiedarbojas ar elektroniem un protoniem. Atšķirībā no gaismas un lādētajām daļiņām, neitrīno parasti veidojas dažādu kosmisko avotu dzīlēs un ceļo cauri Visumam. Tās netiek nedz absorbētas, nedz arī mijiedarbojas ar magnētiskajiem laukiem.

Zemi pastāvīgi bombardē Saules dzīlēs dzimušie neitrīno. Ārpus Saules sistēmas izcelsmes neitrīno var būt miljoniem vai pat miljardiem reižu enerģētiskāki. Zinātnieki jau ilgu laiku meklē augstas enerģijas neitrīno daļiņu iespējamos avotus.

"Viena no mūsdienu astrofizikas lielākajām problēmām ir augstas enerģijas neitrīno avoti," pastāstīja Jangs Bajs no Viskonsīnas universitātes. "Tagad mums ir pirmie pierādījumi, ka astronomisks avots - Piena Ceļa supermasīvais melnais caurums - varētu būt šo enerģētisko neitrīno avots."

Tā kā neitrīno viegli ceļo cauri matērijai, ir grūti uzbūvēt uztvērējus, kas var noteikt šo daļiņu avotu. Kopš savas darbības uzsākšanas 2010. gadā IceCube neitrīno observatorija, kas atrodas Antarktīdā, ir reģistrējusi 36 augstas enerģijas neitrīno daļiņas. Kombinējot IceCube iegūto informāciju ar datiem, kas savākti, izmantojot trīs rentgenstaru teleskopus, zinātnieki meklēja procesus Visumā, kas sakristu ar augstas enerģijas neitrīno ierašanos uz Zemes.

"Mēs pārbaudījām, kas notika pēc tam, kad Čandra reģistrēja spēcīgāko izvirdumu no Sagittarius A*, Piena Ceļa galaktikas supermasīvā melnā cauruma," teica pētījuma līdzautore Andrea Petersone. "Mazāk nekā pēc trim stundām IceCube reģistrēja neitrīno."

Vairāki neitrīno tika konsatēti arī dažas dienas pēc uzliesmojumiem, kurus novēroja Swift un NuSTAR.

"Tas būs ievērojams sasniegums, ja pierādīsies, ka Sagittarius A* ražo neitrīno," piebilda Eimija Bergere. "Tas būtu daudzsološs pavediens zinātniekiem."

Tiek uzskatīts, ka visenerģētiskākie neitrīno rodas visjaudīgākajos Visuma notikumos -  galaktiku saplūšanas laikā, melno caurumu tuvumā, kā arī ap blīvajām un ātri rotējošajām zvaigznēm - pulsāriem.

Šobrīd komanda cenšas izveidot modeli, kas izskaidrotu, kā tieši Sagittarius A* var radīt neitrīno. Viens no variantiem ir daļiņu paātrināšana melnā cauruma tuvumā, kura rezultātā veidojas lādētas daļiņas, kuru sabrukšanas produkts ir neitrīno. Šis atklājums varētu palīdzēt atminēt vēl vienu astrofizikas mīklu - augstas enerģijas kosmiskā starojuma avoti. Tā kā lādētās daļiņas, kas veido šo starojumu, mijiedarbojas ar galaktikas magnētiskajiem laukiem, zinātniekiem ir grūti noteikt daļiņu avotu. Lādētās daļiņas, kas veidojas triecienvilnim paātrinot daļiņas supermasīvā melnā cauruma tuvumā, varētu būt nozīmīgs augstas enerģijas kosmiskā starojuma avots.

Chandra X-ray Center