Mano-a-mano

Publicēts: 8.10.2009

Mano-a-mano ir termins, ar kādu Spānijā sākotnēji apzīmēja divu matadoru vienlaicīgu cīņu arēnā, sacenšoties par publikas atzinību. Mūsdienās matadoru cīņa ir paplašinājusies līdz jebkurai divu cilvēku sāncensībai. Bet šoreiz ne par cilvēkiem, bet gan par melnajiem caurumiem, kuri ir nonākuši līdz mano-a-mano.

Jaunākajā Čandras rentgenstaru observatorijas un Habla teleksopa kopdarbā redzama galaktika NGC 6240. Šī galaktika ir īpaša ar to, ka 2002. gadā tajā tika atklāti divi saplūstoši melnie caurumi. Šie melnie caurumi atrodas aptuveni 3000 gaismas gadu attālumā un jaunākajā fotogrāfijā redzami kā divi spoži punktveida objekti.

Zinātnieki uzskata, ka šo melno caurumu saplūšana ir nenovēršams rezultāts procesam, kas iesācies pirms aptuveni 30 miljoniem gadu. Nav zināms, kad īsti notiks pilnīga apvienošanās, bet, astronomiskos mērogos rēķinot, tā notiks ļoti drīz.

Šādu fenomenu meklēšana un izpēte ir kļuvusi par vienu no astrofiziķu populārākajām nodarbēm. Kopš 2002. gada intensīvi tiek novērota galaktika NGC 6240 un meklētas jaunas, šai līdzīgas sistēmas.

Vairāku melno caurumu sistēmu izveidei vajadzētū būt visai ierastai parādībai visumā, jo galaktiku sadursmes un saplūšana ir bieži notiekoši fenomeni. Tiek uzskatīts, ka galaktikas centrā atrodas supermasīvs melnais caurums. Šādu melno caurumu apvienošanās varētu būt visspēcīgāko gravitācijas viļņu avoti visumā.

Galaktika NGC 6240 atrodas aptuveni 300 miljons gaismas gadu attālumā Čūskneša zvaigznājā.

Chandra X-Ray Observatory