LIGO novēro divu melno caurumu sadursmi

Publicēts: 16.06.2016

2016.gada sākumā pasauli satricināja LIGO paziņojums, ka pirmo reizi cilvēces vēsturē ir izdevies reģistrēt gravitācijas viļņus, kas radušies, saplūstot diviem melnajiem caurumiem. Vakar tika paziņots, ka LIGO uztvērēji 2015.gada 26.decembrī plkst. 03:38:53 UTC ir vēlreiz reģistrējuši gravitācijas viļņus - atbalsi no grandiozas sadursmes tāltālā pagātnē.

Gravitācijas viļņi sniedz detalizētu informāciju par sadursmē iesaistītajiem objektiem. Šoreiz tie bija melnie caurumi, kuru masa attiecīgi 14 un 8 reizes pārsniedza Saules masu. Saplūšanas rezultātā radās melnais caurums, kura masa bija 21 reizes lielāka nekā Saules masa.

"Tas ir būtiski, ka šo melno caurumu masa ir mazāka nekā pirmā novērojuma gadījumā," teica LIGO apvienības preses sekretāre un fizikas un astronomijas profesore Gabriēla Gonzalesa no Luiziānas Štata universitātes. "Tā kā to masa bija mazāka, reģistrētais signāls bija ilgāks nekā pirmajā gadījumā. Tas ir daudzsološs sākums, lai sāktu veidot mūsu Visuma melno caurumu populācijas karti."

Saplūšana notika pirms aptuveni 1,4 miljardiem gadu. Tās rezultātā enerģija aptuveni vienas Saules masas apmērā tika pārvērsta gravitācijas viļņos. Signāls tika reģistrēts brīdī, kad līdz saplūšanai bija atlikušas vairs tikai 27 orbītas.

Tā kā šobrīd ir pieejami tikai divi uztvērēji, melno caurumu atrašanās vieta debesīs ir nosakāma tikai aptuveni.

"Tuvākajā nākotnē augošajam gravitācijas viļņu uztvērēju lokam pievienosies Virgo," teica Virgo apvienības preses sekretārs Fulvio Ričci, fiziķis no Sapienza universitātes Romā. "Trīs uztvērēji ļaus daudz labāk lokalizēt signālus."

Ja pirmais gadījums aizsāka gravitācijas viļņu astronomijas ēru, tad otrais jau ļauj prognozēt, cik bieži varētu reģistrēt gravitācijas viļņus. LIGO un nākotnē gaidāmās gravitācijas viļņu observatorijas sniedz jaunu iespēju palūkoties uz tumšākajiem, bet jaudīgākajiem notikumiem Visumā.

"Mēs sākam apjaust šo jauno informāciju, kuru var iegūt tikai ar gravitācijas viļņu uztvērējiem," piebilda Deivids Šūmeikers no MIT.

Nākamā LIGO datu vākšanas sezona sāksies šā gada rudenī. Tā kā uztvērēji tiek uzlaboti, to jutība ļaus aptvert 1,5 līdz 2 reizes lielāku Visuma apjomu. Virgo uztvērējs pievienosies gaidāmā datu vākšanas perioda otrajā pusē. Ja šo trīs uztvērēju vienlaicīgas darbības laikā tiks reģistrēta melno caurumu saplūšana, tās atrašanās vieta debesīs jau būs daudz precīzāk nosakāma.

California Institute of Technology