Kosmiskais milzenis

Publicēts: 11.01.2008

Melno caurumu izmēros ir sasniegts jauns rekords - atrastais milzenis ir 18 miljards reizes masīvāks par Sauli. Diezgan grūti stādīties priekšā?

Jau pirms šī atklājuma publicēšanas zinātnieki uzskatīja, ka šādi melnie caurumi varētu pastāvēt kvazāros. Šobrīd "mamuta" eksistence ir novērota.

Niknā gravitācijas aka ir vismaz 6 reizes masīvāka kā iepriekšējais rekordists. Interesanti, ka ap milzeni riņķo nedaudz mazāks melnais caurums, pateicoties kuram tika noteikta giganta masa.

Melnie caurumi nav redzami, bet tos ir iespējams konstatēt, pateicoties tam kā milzīgā gravitācija ietekmē apkārtējos objektus.

Binārā melno caurumu sistēma meklējama kvazārā OJ287, kas atrodas 3,5 miljards gaismas gadu attālumā Vēža zvaigznājā. Šis ir viens no visizpētītākajiem kvazāriem.

Kvazāri, lai gan ir mazāki pat par Saules sistēmu, spožumā var pārspēt pat veselu galaktiku. Tiek uzskatīts, ka tieši melnie caurumi un to absorbētā matērija "iededzina" kvazārus.

Konkrētais kvazārs izstaroja pulsējošu gaismu, ar diviem spēcīgākiem uzliesmojumiem aptuveni reizi 12 gados. Pirmo reizi starojuma pastiprināšanās tika novērota 1994.-1995. gados, nākamreiz - 2005. gadā. Novērojumu rezultātā zinātnieki izstrādāja modeli, kas paredzēja, ka nākamais spēcīgākais signāls gaidāms 2007. gada 13. septembrī. Spēcīgākie signāli rodas brīdī, kad mazākais melnais caurums, kas riņķo ap centrālo, šķērso primārā cauruma akrēcijas disku.

Kā jau tika prognozēts, signāls pienāca prognozētajā laikā, kas apstiprināja melnā cauruma modeļa pareizību. Nākamais spēcīgākais signāls gaidāms jau 2016. gada janvārī.

SPACE.com