Greizie zvaigžņu diski un melnie caurumi

Publicēts: 11.04.2010

Andromēdas galaktikā ir vērojams neparasts vecāku zvaigžņu gredzens, kas ieskauj jaunāku zvaigžņu disku, kas, savukārt, atrodas ap supermasīvo melno caurumu galaktikas centrā. Iespējams, ka šādi zvaigžņu diski palīdz baroties melnajiem caurumiem.

Jaunākajos pētījumos astronomiem ir izdevies noskaidrot, kā melnie caurumi galaktiku centrā aprij apkārtnē esošo gāzi. Zvaigznes, kas atrodas ap melno caurumu, veicina gāzes plūsmu galaktikas centra virzienā, kur tā nonāk melnajam caurumam tik tuvu, ka nokļūst tā ietekmes zonā.

Lai arī supermasīvie melnie caurumi ļoti spēcīgi pievelk apkārtējo matēriju, astronomiem līdz šim nebija skaidrs, kā tie spēj pievilkt tik lielus matērijas apjomus. Galvenā problēma ir tā, ka gāzei, kura riņķo ap melno caurumu, piemīt liels momenta impulss, kas rada centrbēdzes spēku, kas palēnina vai pat pilnībā aptur matērijas tuvošanos bezdibenim.

Melnie caurumi ļoti labi aprij gāzi, kas atrodas mazāk kā 1/3 no gaismas gada attālumā no galaktikas centra. Melnā cauruma magnētiskais lauks šajā zonā darbojas kā bremzes, kas palēnina matērijas rotāciju un tā vieglāk iekrīt melnajā caurumā. Jau lielākos attālumos (30-300 gaismas gadi) matērijas plūsmu centra virzienā rada mijiedarbība ar citām galaktikām un gravitācijas ietekme pašā galaktikā. Kas nodrošina matērijas plūsmu melnā cauruma virzienā aptuveni 1 līdz 30 gaismas gadu attālumā?

Uz šo jautājumu, iespējams, ir izdevies atbildēt Filipam Hopkinsam un Eliotam Kvatertam no Kalifornijas universitātes. Viņi izveidoja datormodeli, kurā redzams, ka šajā attālumā no galaktikas centra veidojas zvaigžņu un gāzes diski, kas ir novietoti ieslīpi attiecībā viens pret otru. Zvaigznes šajos diskos ietekmē gāzu kustību, palēnina to ātrumu un novirza tuvāk melnajam caurumam.

Jāņem vērā, ka šis ir teorētisks pētījums, lai gan zināms, ka dažu galaktiku centrā atrodas greizi novietoti vecāku zvaigžņu diski. Viena no šādām galaktikām ir Piena Ceļa kaimiņiene Andromēdas galaktika.

Hopkinss un Kvaterts uzskata, ka šie veco zvaigžņu diski ir atliekas no jauno zvaigžņu diska, kas savulaik palīdzēja baroties melnajam caurumam.

No centra novirzītos diskus ir grūti ieraudzīt, jo tie atrodas relatīvi tuvu spilgtajai uguņošanai, kuru izraisa melnā cauruma ietekme. Iespējams, ka šādu disku medības varētu būt viens veids, kā apstprināt supermasīva melnā cauruma eksistenci galaktikas centrā.

Science News