Divi izdzīvojušie no M82

Publicēts: 2.05.2010

Jaunākie dati no Čandras rentgenstaru observatorijas un Eiropas kosmosa aģentūras XMM-Newton teleskopa apstiprina, ka netālu no M82 galaktikas centra atrodas divi vidēja izmēra melnie caurumi.

"Izdzīvojušie" vēl nav saplūduši ar supermasīvo melno caurumu. Tādejādi zinātnieki varēs pētīt šos objektus, kuri, iespējams, ir supermasīvo melno caurumu aizmetņi un tālākai augšanai nepieciešamais "barības avots".

Jau vairākas desmitgades zinātniekiem ir pierādījumi, ka eksistē divu veidu melnie caurumi - zvaigžņu masas objekti un supermasīvie, kas atrodas galaktiku centrā, kuru masa simtiem un tūkstošiem miljardiem reižu pārsniedz Saules masu.

Joprojām atklāts ir jautājums par vidējas masas melnajiem caurumiem, kas būtu starpposms starp zvaigžņu un supermasīvajiem melnajiem caurumiem.

Pierādījumi ir pretrunīgi, un līdz šim brīdim nebija neviena ticama apgalvojuma, ka kādā galaktikā būtu vairāk kā viens šāds vidējas masas caurums. Pavisam nesen zinātnieki atklāja divus šādus melnos caurumus galaktikā M82, kas atrodas aptuveni 12 miljonu gaismas gadu attālumā no Zemes.

"Šī ir pirmā reize, kad ir pierādījumi par divu vidēja izmēra melno caurumu eksistenci vienā galaktikā," teica Hua Fengs. "To atrašanās netālu no galaktikas centra varētu palīdzēt izprast Visuma lielāko melno caurumu - supermasīvo - izcelsmi."

Viens no šādu caurumu iespējamajiem veidošanās mehānismiem ir zvaigžņu sadursmju ķēdes reakcija blīvās zvaigžņu kopās, kā rezultātā rodas ļoti masīvas zvaigznes, kuras kolapsējot izveido vidējas masas melnos caurumus. Šīs kopas saplūst galaktikas centrā, kur šie vidējie melnie caurumi apvienojas un izveido supermasīvo melno caurumu.

Šādā gadījumā kopas, kuras nav pietiekami masīvas vai neatrodas pietiekami tuvu galaktikas centram, izdzīvo kopā ar melnajiem caurumiem, kas atrodas tajās.

"Mēs nevaram pateikt, vai šis process ir noticis M82 galaktikā, bet mēs zinām, ka abi vidējie melnie caurumi atrodas tuvu vai pat iekšā zvaigžņu kopās," teica Fils Kārets no Aijovas universitātes. "M82 ir mums tuvākā galaktika, kurā valda agrīnajam Visumam līdzīgi apstākļi, kad veidojās ārkārtīgi daudz zvaigznes."

Čandras un XMM-Newton datos bija redzams, ka viena objekta rentgenstarojums mainās līdzīgi zvaigznes masas melnā cauruma starojumam, kāds ir novērots Piena Ceļa galaktikā. Izmantojot iegūtos datus un teorētiskos modeļus, astronomi aprēķināja, ka melnā cauruma masa no 12 000 līdz 43 000 reizēm pārsniedz Saules masu. Šāda izmēra melnais caurums spēj pievilkt gāzi no tuvākās apkārtnes, radot raksturīgo rentgenstarojumu.

Melnais caurums atrodas aptuveni 290 gaismas gadu attālumā no M82 centra. Ja šis melnais caurums būtu radies vienlaicīgi ar galaktiku un tā masa aptuveni 30 000 reižu pārsniegtu Saules masu, tas būtu ievilkts galaktikas centrā esošajā supermasīvajā melnajā caurumā.

Otrais melnais caurums atrodas 600 gaismas gadu attālumā. Tā masa ir aptuveni 200 līdz 800 reizes lielāka par Saules masu, kas saskan ar teorētiski modelēta melnā cauruma masu, kas radies zvaigžņu sadursmēs blīvā zvaigžņu kopā.

"Šie rezultāti ir pagaidām visspēcīgākais pierādījums vidēja izmēra melno caurumu eksistencei," teica Fengs. "Tie izskatās kā zvaigžņu izmēra melnie caurumi, izņemot to, ka tie ir vismaz 20 reizes masīvāki."

Chandra X-Ray Observatory