Centaurus A melnais caurums

Publicēts: 30.01.2009

Astronomiem ir izdevies ielūkoties aktīvās galaktikas Centaurus A jeb NGC 5128 dzīlēs submilimetru viļņu diapazonā, tādejādi ieraugot galaktikas melno caurumu pavisam citā gaismā. Jaunākie dati no APEX teleskopa ir sakombinēti ar redzamās gaismas un rentgenstaru diapazonā iegūtiem attēliem. Rezultāts ir skaista galaktikas fotogrāfija.

Centaurus A ir mums tuvākā milzu galaktika un viens no skaistākajiem objektiem. Attālums līdz tai ir nieka 13 miljoni gaismas gadu. To var ieraudzīt dienvidu puslodes Kentaura zvaigznājā. Tā ir elipsveida galaktika, kura apvienojas ar tai tuvumā esošu spirālveida galaktiku. Šīs kosmiskās savienības rezultātā ir inicializēta apjomīga zvaigžņu veidošanās. Centaurus A centrālā daļā ir ļoti spoža. Pateicoties supermasīvajam melnajam caurumam, galaktika ir spēcīgs rentgenstaru un radio viļņu avots.

Attēlā mēs redzam milzīgu putekļu disku, kas ieskauj galaktiku. No galaktikas centra plešas ātras radioviļņu plūsmas, kas liecina par aktīvu galaktikas centrālo daļu jeb kodolu. Submilimetru viļņu diapazonā var redzēt ne tikai centrālā diska siltumstarojumu, bet arī starojumu no centrālā radio avota, kā arī radio viļņu daivas uz ziemeļiem un dienvidiem no diska.

Šis specifiskais starojums rodas, kad ātri elektroni rotē ap magnētiskā lauka līnijām. Izmērot starojumu, zinātnieki secināja, ka matērija šajās plūsmās pārvietojas ar ātrumu, kas ir aptuveni puse no gaismas ātruma.

Rentgenstaros ir redzama plūsmas no Centaurus A centrālā reģiona. Pa labi un uz leju no galaktikas diska  redzama spīdoša gāze, kas rodas, kad daiva saduras ar apkārtējo gāzi, radot triecienvilni.

APEX ir 12 metru liels teleskops, kas uztver submilimetru viļņu diapazonā. Šis teleskops atrodas Čīlē, Atakamas tuksnesī aptuveni 5000 metru augstumā virs jūras līmeņa.