Antispēriens

Publicēts: 20.06.2010

Spērieni nav saistīti tikai ar futbolu. Ja divi melnie caurumi pienāk viens otram tik tuvu, ka tie saduras un apvienojas, melnais caurums, kurš izveidojas, atlec un lido cauri Visumam ar ātrumu, kas pārsniedz dažus tūkstošus kilometru sekundē. Dažreiz tiek novērota ātruma palēnināšanās. Šim fenomenam ilgstoši nevarēja atrast izskaidrojumu.

Maksa Planka gravitācijas fizikas institūta zinātniekiem ir izdevies atrast iemeslu šādai neparastai uzvedībai. Izrādās, ka ir iespējams atsitiens pretējā virzienā, kura rezultātā samazinās sistēmas ātrums. "Antispēriena" gadījumā melnais caurums izstaro gravitācijas viļņus, lai sasniegtu optimālo formu - sfēru.

Melnais caurums nav taustāms objekts, bet gan reģions kosmosā, kas pievelk apkārtējo matēriju. Robeža, kas šo reģionu nodala no pārējā kosmosa, tiek dēvēta par horizontu. Vienkāršākajā gadījumā horizonts ir perfekti sfērisks. Jebkas, kas šķērso horizontu, nespēj izkļūt no melnā cauruma. Pat gaisma nē. Melnie caurumi ir nozīmīgas Visuma sastāvdaļas, kuras astrofiziķi izmanto, lai izskaidrotu zvaigžņu un galaktiku evolūciju.

Lučiāno Rezolla kopā ar kolēģiem Rodrigo Macedo un Hosē Luisu Haramillo izveidoja vienkāršas sistēmas modeli, kurā viens otram pretī kustējās mazāks un lielāks melnais caurums. Galarezultātā tie sadūrās. Mazākais melnais caurums pārvietojās ātrāk un izstaroja spēcīgus gravitācijas viļņus. Abiem melnajiem caurumiem apvienojoties, sistēma sāka pārvietoties virzienā, kurā iepriekš lidoja lielākais melnais caurums. Šo efektu zinātnieki nodēvēja par "spērienu".

Melnais caurums, kurš izveidojas saplūšanas rezultātā, sākotnēji nav sfērisks, bet deformēts. Mazākā melnā cauruma pusē izveidojas "pumpa". Lai novērstu asimetriju un sasniegtu enerģētiski efektīvāko sfērisko formu, gravitācijas viļņi izplatās mazākā melnā cauruma virzienā. Šis "antispēriens" samazina melnā cauruma ātrumu. Tas joprojām kustās lielā melnā cauruma virzienā, bet ar samazinātu ātrumu.

"Šis vienkāršais modelis ļauj labāk saprast melno caurumu sadursmes. Pētījumā mēs sniedzam intiutīvu skaidrojumu matemātiski ārkārtīgi sarežģītam procesam," teica Lučiāno Rezolla.

"Fizikā ir svarīgi saprast sarežģītus fenomenus un sniegt vienkāršus skaidrojumus. Tādēļ Rezollas grupas pētījumi ir nozīmīgi," piebilda Bernards Šucs.

Spēcīga "spēriena" rašanās melno caurumu saplūšanas gadījumā būtiski ietekmē astrofizikas izpētes jomu. Atkarībā no melno caurumu izmēra, iespējams, varētu noteikt, cik daudzu galaktiku centrā atrodas melnie caurumi, jo melno caurumu apvienošanās gadījumā iespējams, ka tas tiek izsviests no galaktikas.

Max Planck Society

1. dzimmijs13 tieši 20.06.2010 domāja šādi:

Ok, melnais caurums ir blīva matērija. Kaut kā biju iedomājies, ka tas nozīmē, ka tur atomu kodolos nav tukšuma (līdz ar to matērijas kustība absolūti neiespējama, tur "vēsture' apstājas un čau),taču ja iespējams no diviem caurumiem izveidot sfērisku lodi, nozīmē ka melno caurumu matērija nav gluži bez tukšumiem. Bet tas tad arī tiešām principā neizslēdz caurumu "uzsprāgšanu".

2. poseidons tieši 20.06.2010 domāja šādi:

dzimmijs13: kā jau minēts, melnais caurums nav matērija vai kas tāds.
    vienkārši reģions, kurā pār visiem citiem spēkiem dominē gravitācija.
    Kas var būt izmēros milzīgs, lai gan "viela" varbūt tur tikai nelielā punktā pašā centrā.

3. Lāsēns tieši 20.06.2010 domāja šādi:

nē nu taisni brīnums,enerģija un elektromagnētiskais lauks vai tad nepieder pie matērijas, un pat vakums kā mēs zinām nav tukš,bet satur zero point energy...vienīgais kas nepieder pie matērijas ir "vieta" ārpus visuma,kā uzskata S.Hokings - visums ir galīgs(ne bezgalīgs) un bez robežām...kaut gan ārpusē nevajadzētu būt pat tukšai telpai.

4. Lāsēns tieši 20.06.2010 domāja šādi:

poseidon,pameklē šajā resursā rakstu ko uzrakstīja cydonia,tur bija runa par to,ka tilpumā kā kafijas krūzīte ir tik daudz nulles enerģijas,lai uzvārītu visus pasaules okeānus :)

5. poseidons tieši 20.06.2010 domāja šādi:

Lāsēns: nav man to jāskaidro.Vienkārši atsaucos uz dzimmijs13 komentāru par "blīva" - tāpēc arī es tālāk rakstīju ar ne pārāk smuko terminu "viela".

6. poseidons tieši 20.06.2010 domāja šādi:

Un nav svarīgi, cik tur enerģijas, ja tā nav brīvā izmantojamā, vai viegli transformējamā formā.
    Ūdens pats pret kalnu netecēs.

7. Lāsēns tieši 21.06.2010 domāja šādi:

Ūdens pats pret kalnu netecēs...lai ūdens tecētu vajag potenciālu starpība,kas vēl labāk to nodrošina kā gravitācija,aizej līdz hesam apskaties :D