3..2..1.. teleportējamies

Publicēts: 22.01.2008

Stargate, Star Trek un daudzās citās filmās, kā arī spēlēs un grāmatās ir neskaitāmas reizes ekspluatēta ideja par tā saucamajiem "portāliem", jeb telpas-laika tuneļiem. Šai iespējamajai anomālijai pamats meklējams Einšteina visuma relativitātes teorijā. Vai tāds tunelis tiešām kaut kur eksistē? Vai to ir iespējams atrast?

Zinātnieki ir iemācījušies atrast melnos caurumus visai viegli, jo to gravitācijas ietekme uz apkārtni ir pamanāma, kā arī jāsaka, ka gaisma šo objektu tuvumā izliecas. Bet kā atrast telpas-laika tuneli? Kāds Krievijas zinātnieks ir izdomājis metodi, kurai nepieciešams īpaši jūtīgs radio teleskops un vesela krava pacietības.

Ir vairākas teorijas par to, ko savieno šādi tuneļi - dažādus visumus, divus dažādus punktus vienā un tajā pašā visumā, melnos un baltos caurumus. Lai kā tur arī nebūtu, fizika visos šajos gadījumos ir viena un tā pati. Telpas-laika tuneļi rada deformāciju telpā un laikā, savienojot divus punktus un apejot tradicionālo trīs dimensiju ceļošanas veidu.

Jāsaka gan, ka pat ja šādi caurumi eksistē, tad jums diez vai izdosies to atvērt pagalmā pie mājas, kā arī ceļošanai būs nepieciešams ļoti īpašs ekipējums.

Aleksandrs Šatskis no Ļebedeva vārdā nosauktā fizikas institūta Maskavā, ir izdomājis veidu kā šādus tuneļus varētu sameklēt. Atšķirībā no melnajiem caurumiem, telpas-laika tuneļiem nav notikumu horizonta. Otrkārt, ja tiem cauri spēj ceļot matērija, tad arī gaisma to var, kas nozīmē, ka gaismai būs leņķiska intensitātes izplatība. Ja mēs skatītos no augšas uz šādu caurumu, tad gaisma būtu intensīvāka malās. Virzienā uz centru gaisma izzustu un centrā varētu saskatīt zvaigžņu gaismu no mūsu visuma.

Pārāk gan nesapriecāsimies. Pat ja teorētiski šo tuneļu eksistence ir iespējama, tas nenozīmē, ka tie patiešām būs atrodami. Tās varētu būt tikai matemātiskas paliekas no vispārējās relativitātes teorijas. Un... pat ja tādu izdotos atrast, tad tie visticamāk būtu ļoti nestabili - lai ceļotu tiem cauri, būtu jārīkojas zibenīgi. Kā arī neaizmirstiet kaut ko paķert līdzi pret starojumu, jo tā ietekmē jūs vienkārši sadegsiet nekavējoties.

Tomēr atcerēsimies, ka Žila Verna zemūdene savulaik arī bija zinātniskā fantastika...