Zvaigžņu sprādzienu plosītā NGC 6984

Publicēts: 5.11.2013

Pārnovas ir ļoti spoži objekti. Masīvas zvaigznes savu dzīvi mēdz noslēgt ar iespaidīgu sprādzienu, kura rezultātā lielākā daļa matērijas tiek izmesta kosmosā. Šis sprādziens ir pārnova. Ar Habla teleskopu fotografētajā attēlā redzama spirālveida galaktika NGC 6984, kurā tika novērota pārnova 2012. gadā - SN 2012im. Pavisam nesen šajā galaktikā ir uzsprāgusi vēl viena zvaigzne - SN 2013ek. Attēlā tā ir redzama kā zvaigžņveida objekts pa labi un nedaudz uz augšu no galaktikas centra.

SN 2012im tika klasificēta kā Ic tipa pārnova, bet SN 2013ek pieder Ib tipa pārnovām. Abu tipu pārnovas veidojas kolapsējot masīvas zvaigznes kodolam un izmetot kosmosā ārējos zvaigznes slāņus. Ib tipa gadījumā tiek zaudēti ūdeņraža slāņi, bet Ic tipa gadījumā kosmosā nonāk arī hēlija slānis.

SN 2013ek atrodas ļoti tuvu 2012. gadā novērotās pārnovas vietai. Tiek uzskatīts, ka abas pārnovas ir savstarpēji saistītas. Sākotnēji pastāvēja aizdomas, ka SN 2013ek ir atkal uzliesmojusī SN 2012im, bet turpmākie novērojumi liecina, ka tās ir divas dažādas pārnovas.

Space Telescope