Zvaigžņu fabrika SMM J2135-0102

Publicēts: 30.03.2010

Pirmo reizi astronomiem izdevies tiešā veidā izmērīt kādas ļoti tālas galaktikas zvaigžņu dzimšanas reģionu spožumu un izmērus. Galaktika SMM J2135-0102 atrodas tik tālu, ka gaisma no tās līdz Zemei ir ceļojusi 10 miljardus gadu. Pateicoties APEX telskopam un gravitācijas lēcai, kas palielināja šo galaktiku, ir izdevies ieraudzīt aktīvus zvaigžņu veidošanās procesus agrīnajā Visumā.

Astronomi novēroja masīvu galaktiku kopu ar jauno APEX teleskopu submilimetru viļņu diapazonā. Pavisam nejauši viņi atklaja jaunu un neparasti spožu galaktiku, kas atradās tālāk nekā galaktiku kopa. Tā ir līdz šim spožākā galaktika, kāda ir novērota submilimetru viļņu diapazonā. SMM J2135-0102 ir tik spoža, jo kosmiskos putekļus tajā ir uzkarsējis jauno zvaigžņu starojums.

"Mēs bijām pārsteigti, atrodot tik spožu objektu, kas neatradās tur, kur tam būtu jābūt. Mēs drīz atklājām, ka tā ir agrāk nezināma un daudz tālāka galaktika, kuru palielināja tuvāk esošā galaktiku kopa," teica Karloss de Breuks no ESO. APEX teleskops atrodas 5000 metru augstumā Čajnantoras plato Čīles Andos.

Jaunā galaktika SMM J2135-0102 ir tik spoža, jo starp to un Zemi atrodas masīva galaktiku kopa, kuras milzīgā masa apliec tālākās galaktikas gaismu, darbojoties kā gravitācijas lēca. Gluži kā teleskops tā palielina tālākās galaktikas attēlu, vienlaicīgi padarot to spožāku. Pateicoties veiksmīgajam novietojumam, galaktika tiek palielināta 320 reizes.

"Palielinājums ļauj saskatīt mums šo galaktiku ļoti detalizēti, ņemot vērā, ka tās gaisma līdz mums ir nākusi 10 miljardus gadu," skaidroja Marks Svinbenks no Durhamas universitātes. "Novērojumos, kurus turpinājām ar Submilimetru masīva teleskopu, mēs ar ļoti lielu precizitāti varējām pētīt mākoņus, kuros notiek zvaigžņu veidošanās šajā galaktikā."

Šis palielinājums ļāva izpētīt mākoņus, kuru izmērs sasniedza dažus simtus gaismas gadu. Lai ieraudzītu šāda mēroga objektus bez gravitācijas lēcas, vajadzētu tādu teleskopu kā nākotnē ieplānotais ALMA masīvs, kas šobrīd atrodas celtniecības stadijā tajā pašā plato, kur atrodas APEX. Veiksmīga sagadīšanās ir ļāvusi astronomiem ielūkoties iespējās, kādas būs pieejamas pēc dažiem gadiem.

Šīs "zvaigžņu fabrikas" ir aptuveni tāda paša izmēra kā Piena Ceļa galaktikā sastopamās, bet aptuveni 100 reizes spožākas, kas liecina, ka zvaigžņu veidošanās šajā Visuma attīstības posmā ir notikusi daudz straujāk nekā galaktikās, kas novērojamas tuvāk mūsdienām. Visādā ziņā šie mākoņi atgādina tuvējā Visumā sastopamos visblīvākos zvaigžņu veidošanās mākoņu kodolus.

"Mēs domājam, ka galaktikā SMM J2135-0102 zvaigžņu veidošanās ātrums ir aptuveni 250 Saulei līdzīgas zvaigznes gadā," teica de Breuks. "Zvaigžņu veidošanās šīs galaktikas milzīgajos putekļu mākoņos nav līdzīga procesiem, kas notiek tuvējā Visumā, bet mūsu novērojumi liecina, ka mēs šiem procesiem varētu izmantot tos pašus fizikas likumus, kādi darbojas visblīvākajos zvaigžņu veidošanās reģionos tuvējās galaktikās."