Uz kuru pusi griežas šī spirāle?

Publicēts: 20.06.2011

Habla teleskopa fotografētajā attēlā, kas veidots no redzamās gaismas un tuvo infrasarkano staru diapazonā veiktajiem novērojumiem, redzama spirālveida galaktika NGC 7479, kuras spirāles zari apvijušies ap centru veido apgrieztu "S" burtu.

Šajā elektromagnētisko viļņu diapazonā veiktie pētījumi liecina, ka galaktika griežas pretēji pulksteņa rādītāja virzienam. Interesanti, ka novērojumi radioviļņu diapazonā, norāda, ka galaktika, kura tiek dēvēta arī par Propellera galaktiku, griežas pretējā virzienā. Starojuma plūsma ir iegriezta pretēji zvaigznēm un putekļiem spirāles zaros, kuri ir novērojami redzamās gaismas diapazonā.

Astronomi uzskata, ka NGC 7479 plūsma ir pagriezta pretēji pēc tam, kad šī galaktika saplūda ar kādu citu galaktiku.

Galaktiku mijiedarbības rezultātā bieži tiek aizsākts jaunu zvaigžņu veidošanās process, kā mēs to redzam arī šīs spirālveida galaktikas gadījumā. Spirāles zaros un diskā redzamas daudzas jaunas un spožas zvaigznes. Trīs visspožākās gan pieder mūsu pašu Piena ceļam un atrodas starp Habla teleskopu un NGC 7479.

Šo interesanto galaktiku iespējams ieraudzīt jau salīdzinoši nelielos vaļasprieka astronomu teleskopos Pegaza zvaigznājā. Tā atgādina iegarenu gaismas mākonīti. Ļoti labo apstākļos un lielākos teleskopos iespējams izšķirt spirāles zarus. Tomēr vislabākos rezultātus iegūsiet, ja šo galaktiku mēģināsiet fotografēt.

Šķērsotā spirālveida galaktika atrodas aptuveni 110 miljonu gaismas gadu attālumā. Pirmo reizi to savā teleskopā ieraudzīja Viljams Heršels 1784. gadā. Galaktika ir klasificēta kā Seiferta galaktika. Tajā ir novērotas divas pārnovas - SN 1990U un SN2009jf.

Space Telescope