Stefana kvintets

Publicēts: 10.07.2009

Stefana kvintets nav nedz skaņdarbs, nedz izpildītāju ansamblis, bet gan kompakta galaktiku grupa, kas tika atklāta pirms aptuveni 130 gadiem. Šīs piecas galaktikas atrodas aptuveni 280 miljons gaismas gadu attālumā no Zemes.

Attēls izveidots, savienojot optisko attēlu no Kanādas-Francijas-Havaju salu teleskopa ar Čandras rentgenstaru observatorijas datiem.

Centrā, praktiski saplūdušas ir NGC 7318a un NGC 7318b. Uz augšu un pa kreisi atrodas NGC 7319. Uz leju un pa kreisi - NGC 7320. Labajā pusē, nedaudz tālāk no grupas redzama NGC 7317. NGC 7320 patiesībā atrodas priekšplānā un nav saistīta ar grupu. NGC 7318b pārvietojas cauri NGC 7318a galaktikas kodolam ar ātrumu 3 miljoni kilometru stundā. Visticamāk tādēļ ir radies rentgenstaros novērotais triecienvilnis, kas attēlā redzams zilganā tonī.

Nav izslēgts, ka gāzi sakarsē arī supernovu sprādzieni un zvaigžņu starojums. Daļu rentgenstarojuma rada arī dubultzvaigžņu sistēmas, kurās viens no komponentiem ir masīva zvaigzne, bet otrs - melnais caurums vai neitronu zvaigzne.

Stefana kvintets ir lieliska un reta iespēja pētīt kā galaktiku grupa no sistēmas, kurai raksturīgs vājš rentgenstarojums un tajā dominē spirālveida galaktikas, pārveidojas par sistēmu ar spēcīgu rentgenstarojumu un elipsveida galaktikām.

Chandra X-ray observatory