Spitzer teleskops izspiego galaktikas

Publicēts: 27.04.2006

Spitzer teleskopa pēdējā attēlā saskatāmas divas galaktikas, kas, pateicoties infrasarkano staru spektram, redzamas aiz apkārtesošo zvaigžņu gaismas.

NASA kosmiskā teleskopa iegūtajā infrasarkanās gaismas attēlā labi saskatāmas divas ledaini zilas acis, kuru aptver sarkanu spalvu maska. Jāsaka gan, ka acis patiesībā ir divu galaktiku NGC 2207 un IC 2163 kodoli. Šīs galaktikas ir saistītas ar gravitācijas spēkiem - tās viena otru pievelk.

Tas, ko mēs iepriekš nodēvējām par masku, ir abu spirālveida galaktiku zari, kuros kā zilas pērles izkaisīti jaundzimušo zvaigžņu klasteri. Šis ir pirmais gadījums, kad divās galaktikās redzami šāda tipa klasteri, ko zinātnieki sauc par "krellēm".

"Šis ir viens no precīzākajiem kreļļu gadījumiem, kādus mēs esam konstatējuši galaktikās," piebilda astronome Debra Elmegrīna. "Līdzīga izmēra klasteri ir izkārtoti vienmērīgos attālumos abu galaktiku zaros."

Astronomi domā, ka krelles izveidojās tad, kad galaktikas pirmo reizi satikās.

"Galatikas satricināja viena otru, tādejādi gāze un putekļi sakustējās un izveidoja tādas kā gravitācijas kabatas, kur to blīvums bija visspēcīgākais," skaidroja Kartiks Šets no Spitzera zinātniskā centra. Kad šis materiāls bija pietiekami blīvs, tajos sāka dzimt dažāda izmēra zvaigznes.

Spitzera infrasarkano staru kamera spēj saskatīt šos mākoņus, jo tie ir ļoti spēcīgi infrasarkano staru avoti. Jaunās, karstās zvaigznes uzkarsē putekļus un tie izstaro infrasarkano staru spektrā. Šajā iekrāsotājā attēlā putekļi ir sarkanā krāsā, bet zvaigznes zilā.

Spitzera teleskopa iegūtie dati atklāj arī neparasti spožu pērli, kas saskatāma sarkanās maskas kreisajā pusē. Izpētes komanda skaidro, ka šis veidojums ļoti blīvs un tā izstarotā gaisma sastāda aptuveni 5% no visa infrasarkanā spektra, ko izstaro abas galaktikas kopā. Iespējams, ka šī blīvā klastera centrālās, masīvās zvaigznes ir saplūdušas un izveidojušas melno caurumu.

NGC 2207 un IC 2163 atrodas 140 miljons gaismas gadu attālumā Lielā suņa zvaigznājā. Aptuveni pēc 500 miljoniem gadu divu galaktiku vietā būs vairs tikai viena.