Skulptora galaktika

Publicēts: 20.06.2010

Ar ESO VISTA teleskopu ir izdevies nofotografēt Skulptora galaktiku jeb NGC 253. VISTA pēta Visumu infrasarkano staru spektrā, tādēļ putekļi netraucē saskatīt miljoniem zvaigžņu, kā arī daudz labāk izceļas spirālveida galaktikas centrālais šķērsis.

Skulptora galaktika jeb NGC 253 atrodas Skulptora zvaigznājā un ir viena no spožākajām galaktikām debesīs. To iespējams saskatīt jau labā binoklī. Galaktiku 1783. gadā atklāja Kerolīna Heršela. Šī spirālveida galaktika atrodas aptuveni 13 miljonu gaismas gadu attālumā no Zemes. Tā ir spožākā no Skulptora grupas galaktikām. Viens no iemesliem, kādēļ galaktika ir tik pamanāma, ir tas, ka tajā notiek intensīva zvaigžņu veidošanās. NGC 253 ir ļoti putekļaina galaktika, kas labi ieraugāmi redzamās gaismas diapazona attēlos.

VISTA ir Redzamās gaismas un infrasarkano staru izpētes projekta teleskops, kas atrodas Paranālas observatorijā Čīles Atakamas tuksnesī. Tas ir pasaulē lielākais teleskops, ar kuru tiek veikti apjomīgi debesu izpētes projekti. Kopš 2009. gada nogales VISTA ir izmantots arī diviem mazāka apjoma projektiem. Viens no šādiem "mini" projektiem bija NGC 253 un tās apkārtnes izpēte.

VISTA, kas darbojas infrasarkano staru diapazonā, spēj ielūkoties aiz biezajiem putekļu mākoņiem. Jaunajā attēlā redzamas daudzas zvaigznes, kuras redzamās gaismas attēlos slēpjas aiz tumšajiem putekļiem. Daudz labāk saskatāms galaktikas centrālais apgabals un šķērsis, kurš nav ieraugāms redzamās gaismas fotogrāfijās.

Izmantojot VISTA teleskopu, astronomi vēlas atminēt daudzus noslēpumus, kurus glabā NGC 253. Viņi pēta sarkanos milžus, kas lielā daudzumā atrodas galaktikas halo, analizē pavadošo pundurgalaktiku sastāvu un meklē vēl neatklātus objektus - lodveida zvaigžņu kopas un ļoti kompaktās pundurgalaktikas. Astronomi cer, ka šie dati palīdzēs noskaidrot, kā veidojās un attīstījās NGC 253.