"Resnā" ir nosvērta vēlreiz

Publicēts: 8.04.2014

Kad astronomi kādiem Visuma objektiem piešķir nosaukumu, viņi izvēlas vārdu, kas vislabāk ataino konkrētā objekta spilgtākās īpašības. Piemēram, Adatas galaktika izskatās kā gara, tieva sudraba švīka uz melnas pamatnes. Attēlā redzama galaktiku kopa, kas pazīstama kā El Gordo, kas tulkojumā nozīmē "resnā". Kā liecina jaunākie pētījumi, savu nosaukumu šis veidojums ir godam nopelnījis.

El Gordo atrodas aptuveni 10 miljardu gadu lielā attālumā no Zemes. Tā ir lielākā zināmā galaktiku kopa šādā attālumā. Tajā iesaistīti vairāki simti galaktiku. Jaunākie pētījumi, kas veikti, izmantojot Habla teleskopu, liecina, ka tā ir aptuveni par 43% masīvāka nekā agrāk tika uzskatīts. El Gordo ir aptuveni 3000 reižu "smagāka" par Piena Ceļa galaktiku.

Interesanti, ka kopā esošās galaktikas sastāda salīdzinoši nelielu masas daļu. Daudz lielāka masa slēpjas starpgalaktiku telpā esošās karstās gāzes veidolā, bet vislielāko masas daļu veido noslēpumainā, neredzamā tumšā matērija, kuras iespējamais izvietojums attēlā iezīmēts zilganos toņos.

Lai arī tuvējā Visumā tik masīvas kopas ir sastopamas, piemēram, Lodes kopa, El Gordo pagaidām ir vismasīvākā kopa tik lielā attālumā no Zemes.

Pirmo reizi astronomi "nosvēra" El Gordo 2012. gada janvārī, analizējot kopu rentgenstaru diapazonā. Pētījumā, kurā tika izmantots Habla teleskops, zinātnieki analizēja to, kā kopa ietekmē apkārtējo telpu. Lieli un masīvi objekti deformē telpu un tālāko objektu gaismu. Šis process, kas pazīstams kā gravitācijas lēcošana, ļauj noteikt masu objektiem, kuri maina telpas liekumu.

Space Telescope