Putekļainā spirāle Jaunavas zvaigznājā

Publicēts: 6.10.2014

Habla teleskopa fotografētajā attēlā redzama spirālveida galaktika NGC 4206, kas atrodas aptuveni 70 miljonu gaismas gadu attālumā Jaunavas zvaigznājā. Galaktika ir vērsta ar diska malu pret Zemi. Centrālo sablīvējumu gandrīz pilnībā aizsedz plašie putekļu mākoņi. Galaktikas malās redzami zilgani reģioni, kas norāda uz vietām, kur atrodas jaunās zvaigznes. Savukārt centrālo sablīvējumu "apdzīvo" vecākas, sarkanīgas nokrāsas zvaigznes. Galaktikas centrālajos apgbalos jaunu zvaigžņu veidošanās praktiski nenotiek.

NGC 4206 tika fotografēta interesanta pētījuma ietvaros, kurā tika analizētas netālu esošās, ar diska malu pret Zemi vērstās galaktikas, lai noteiktu, kā starpzvaigžņu vide ietekmē caur to ceļojošo gaismu. Habla teleskopa ACS kameras dati palīdz astronomiem veidot karti, kurā redzams, kā starpzvaigžņu vidē esošais materiāls absorbē un izkliedē gaismu, tādejādi liekot tālākiem objektiem izskatīties sarkanākiem. Šo efektu sauc par ekstinkciju.

Šī spirālveida galaktika, kuru 1784. gada 17. aprīlī atklāja britu astronoms Viljams Heršels, ir ieraugāma arī amatieru teleskopos kā 13. zvaigžņlieluma objekts.

Space Telescope