Pūkainā galaktika

Publicēts: 10.03.2009

Zinātnieki, izmantojot Habla teleskopa ACS kameru, ir nofotografējuši neparastu spirālveida galaktiku, kas atrodas Komas galaktiku kopā. Attēlā labi redzama pati pūkainā NGC 4921 ar tālākām galaktikām fonā.

Komas galaktiku kopa atrodas ziemeļu puslodes Berenikes matu zvaigznājā. Tā ir viena no tuvākajām galaktiku kopām. Šī kopa, kas pazīstama arī kā objekts Abell 1656, atrodas aptuveni 320 miljons gaismas gadu attālumā. Komas kopā ir vairāk kā 1000 dažādu galaktiku. Spožākās galaktikas Viljams Heršels atklāja jau 18. gadsimta beigās.

Galaktikas, kuras atrodas blīvās kopās, bieži saplūst un savstarpēji mijiedarbojas, pārvēršot ar gāzi bagātas spirālveida galaktikas elipsveida struktūrās, kurās nenotiek aktīva zvaigžņu veidošanās. Tādēļ Komas kopā ir mazāk spirālveida galaktiku nekā klusākos un retāk apdzīvotos visuma nostūros.

NGC 4921 ir viena no retajām spirālveida galaktikām Komas kopā. Tā ir ļoti neparasta galaktika - "anēmiskā spirāle". Šajā galaktikā vairs nenotiek intensīva zvaigžņu veidošanās. Tādēļ, apskatot šo galaktiku, mēs redzam dūmakainu putekļu gredzenu, kurā ir dažas jaunas zvaigžņu kopas. Ārējās struktūras ir ļoti viendabīgas, tādēļ šī neparastā visuma sala atgādina caurspīdīgu medūzu.

Ilgais ekspozīcijas laiks palīdzēja ne tikai izcelt detaļas pūkainajā galaktikā, bet arī izgaismot fonā esošās galaktikas. Attēlā redzamas tūkstošiem dažādas formas un krāsu galaktikas, kuras radušās visuma agrīnajos periodos.

Kema Kuka vadītā zinātnieku komanda pētīja šo galaktiku, cerot atrast kādu Cefeīdas tipa maiņzvaigzni, ar kuras palīdzību varētu izmērīt attālumu līdz NGC 4921 un Komas kopai, tādejādi nosakot visuma izplešanās ātrumu. ACS kameras sabojāšanās 2007. gada sākumā izjauca šo nodomu, bet zinātnieki cer atsākt darbu pēc paredzētās Habla teleskopa remontdarbu misijas.

Attēls veidots no 50 atsevišķām ekspozīcijām ar dzelteno filtru un 30 ekspozīcijām ar infrasarkanajam spektram tuvo viļņu garuma filtru. Kopējais ekspozīcijas laiks ir 17 + 10 stundas.