Piena Ceļa liktenis

Publicēts: 7.09.2009

Pētot galaktikas un to, kā tās attīstās, aprijot mazākās galaktikas, zinātniekiem nākas saskarties ar jautājumu, vai lielākā galaktika netiks saraustīta gabalos un neaizies bojā. Arī Piena Ceļa galaktika nākotnē varētu sadurties ar savām pavadoņgalaktikām. Vai mūsu galaktika aizies bojā?

Jaunākajos pētījumos izdevies noskaidrot, ka nākotnē gaidāmās sadursmes tomēr varētu neiznīcināt galaktiku, bet to rezultātā disks "uzpūstos" gar malām un veidotos gredzenveida zvaigžņu struktūras.

Jāpiemin, ka šādās sadursmēs piedalās ne tikai redzamā viela, bet arī noslēpumainā tumšā matērija. Astronomi uzskata, ka visas galaktikas ieskauj tumšās matērijas oreols. Galaktikas atrodas it kā tādā milzīgā tumšās matērijas tīklā, kas caurvij visumu. Mazākās galaktikas peld gar šiem pavedieniem un reizēm nonāk lielāku galaktiku ietekmes zonā.

Astronoms Stelioss Kazantzidis no Ohaijo štata universitātes kopā ar saviem kolēģiem izveidoja galaktiku veidošanās datorsimulācijas, lai noteiktu, kas notiktu gadījumā, ja Lielais Magelāna mākonis un tā tumšā matērija sadurtos ar Piena Ceļa galaktiku.

Izrādījās, ka pundurgalaktika tiks ievērojami sabojāta, bet tās gravitācija pārvietos daļu zvaigžņu un matērijas tuvāk Piena Caļa diska malai. Rezultātā diska mala izskatīsies gaišāka un biezāka.

"Mēs neesam 100% pārliecināti par to, kas notiks ar Piena Ceļa galaktiku, bet mēs varam teikt, ka mūsu atklājums ir novērojams daudzās citās galaktikās," teica Kazantzidis. "Simulācijās redzams, ka sadursmes ar pavadoņgalaktikām neiznīcina spirālveida galaktikas, bet pavirza tās tālāk pa evolūcijas kāpnēm. Veidojas zvaigžņu gredzeni, kurus varam novērot daudzām citām spirālveida galaktikām."

Šī ir pirmā reize, kad simulācijas ir veiktas tik detalizētā līmenī, ņemot vērā arī tumšo matēriju. Piena Ceļa galaktikas šķērsizmērs ir 100 000 gaismas gadi, bet tumšās matērijas oreola izmēri varētu būt aptuveni 10 reizes lielāki.

"Katras spirālveida galaktikas evolūcija ir ļoti sarežģīta," skaidroja Kazantzidis. "Mēs ceram, ka izdosies saprast kā veidojās Piena Ceļa galaktika un kā tā attīstīsies turpmāk. Iespējams mēs nekad neuzzināsim precīzu tās vēsturi, bet mēs varam pacensties izpētīt to pēc iespējas labāk."

The Ohio State University