Piena Ceļa galaktikas sirdspuksti

Publicēts: 16.03.2010

Viens no cilvēka veselības un dzīvības svarīgākajiem parametriem ir sirdspuksti. Arī galaktikām, kā izrādās, ir sirdspuksti. Ja cilvēkam tas ir biežums, ar kādu saraujas sirds muskulis, tad galaktiku sirdspuksti ir ātrums, kādā veidojas jaunas zvaigznes.

Izmantojot Spitzera teleskopu, astronomiem ir izdevies noskaidrot Piena Ceļa galaktikas sirdspukstus jeb zvaigžņu veidošanās biežumu, kas raksturo galaktikas aktivitātes līmeni un vecumu.

Spitzera teleskopa novērojumi palīdzēja saskaitīt jaundzimušās zvaigznes. Šo informāciju apkopoja un ievietoja galaktikas zvaigžņu veidošanās simulācijā, kas atklāja, ka Piena Ceļa galaktikas sirdspukstu biežums ir viena, Saulei līdzīga zvaigzne katru gadu.

"Zvaigžņu veidošanās noteikšana Piena Ceļa galaktikā ir svarīga ne tikai mūsu galaktikas izzināšanai, bet tā atstās iespaidu arī uz citu galaktiku izpēti," teica pētījuma vadītājs Tomass Robiteils no Hārvardas - Smitsona astrofizikas centra.

Agrākajos mērījumos iegūtais zvaigžņu veidošanās biežums liecināja, ka gada laikā veidojas aptuveni piecas Saules masas zvaigznes. Šie rezultāti balstījās uz netiešām metodēm. Vienā no tām izmantoja radioviļņus, kas nāca no ūdeņraža gāzes mākoņiem, kurus jonizēja lielākās, spožākās un karstākās zvaigznes. Zinātnieki matemātiski aprēķināja cik daudz mazākas, Saulei līdzīgas zvaigznes varētu veidoties katru gadu. Tomēr šāda interpretācija ir neprecīza.

Tā kā nav iespējams ieraudzīt atsevišķas zvaigznes un jaunos zvaigžņu objektus tālākās galaktikās, tad nav iespējams tiešā veidā noteikt šo galaktiku zvaigžņu veidošanās biežumu. Tieši tādēļ ir svarīga izmantoto metožu precizitāte. Jaunākā jauno zvaigžņu objektu skaitīšanas metode nākotnē tiks pilnveidota un palīdzēs noteikt zvaigžņu veidošanās biežumu arī citās galaktikās.

Zvaigznes, kā mēs zinām, veidojas no gāzes, kas ir izkaisīta kosmosā. Jaunā zvaigzne griežas un tās kodols uzkarst. Pāri palikušais materiāls izveido putekļu disku, kurā var rasties planētas. Jaunie zvaigžņu objekti ir ļoti blāvi un praktiski neredzami redzamās gaismas spektrā, toties tie spīd spoži infrasarkano staru spektrā, kurā Visumu redz Spitzera teleskops.

Lai noteiktu Piena Ceļa galaktikas zvaigžņu veidošanās ātrumu, Robiteils saskaitīja jaunos zvaigžņu objektus, kurus bija pamanījusi Spitzera infrasarkano staru kamera GLIMPSE projekta ietvaros, kurā tika apskatīts 2 grādus augsts un 130 grādus garš debesu apgabals. GLIMPSE attēlos skaidri saredzami aptuveni 100 miljoni zvaigžņu un vismaz 20 000 jauno zvaigžņu objektu.

"Mēs pirmo reizi redzam zvaigznes, kas veidojas visā galaktikā," teica pētījuma līdzautore Barbara Vitneja.

Vitneja un Robiteils izveidoja reālistisku datormodeli, kurā redzama zvaigžņu dzimšana galaktikā. Izmantojot zināmo jauno zvaigžņu objektu daudzumu, viņi pielāgoja šo modeli un ieguva Piena Ceļa galaktikas "sirdspukstu" skaitu.

Iegūtais skaitlis šķiet neliels galaktikai, kurā ir simts miljardi zvaigžņu. Acīmredzot pagātnē zvaigžņu veidošanās ir noritējusi daudz straujāk. Šobrīd Piena Ceļa galaktika ir sasniegusi brieduma fāzi un zvaigžņu veidošanās biežums raksturo mierīgu, vidēja vecuma galaktiku.

The Spitzer Space Telescope