Piena Ceļa galaktikas centrs rentgenstaros

Publicēts: 23.09.2009

Čandras rentgenstaru observatorija ir nofotografējusi Piena Ceļa galaktikas centru. Difūzo rentgenstarojumu rada gāze, kuru sakarsējušas sprāgstošas zvaigznes, masīvu zvaigžņu spēcīgie vēji un galaktikas centrā mītošais supermasīvais melnais caurums.

Tūkstošiem, punktiem līdzīgie rentgenstaru avoti ir normālas zvaigznes, no kurām barojas zvaigžņu melnie caurumi, neitronu zvaigznes un baltie punduri.

Piena Ceļa galaktikas centrā atrodas masīvs melnais caurums, kas pazīstams kā Sgr A* (Sagittarius A*) reģions, kurā redzami noslēpumaini rentgenstaru pavedieni. Daži no tiem varētu būt milzīgas magnētiskās struktūras, kas mijiedarbojas ar ātri rotējošu neitronu zvaigžņu radītajām elektronu plūsmām vai masīvu zvaigžņu "uzliesmojumiem".

Tā kā rentgenstari brīvi iet cauri putekļiem un gāzei, kas optiskajiem teleskopiem neļauj ielūkoties mūsu galaktikas dzīlēs, Čandras observatorija ir lielisks rīks, lai labāk izprastu galaktikas centra tuvumā notiekošos procesus.

Attēlā, kas veidots no 88 fotogrāfijām, dažādās krāsās iekrāsoti dažāda enerģijas līmeņa rentgenstari. Sarkanīgā krāsā attēloti zema enerģijas līmeņa starojums, zaļā - vidēji, bet zilā - augsta enerģijas līmeņa rentgenstarojums.

Šis attēls ir publicēts par godu Čandras desmitgadei un atzīmējot Bostonā notiekošā simpozija "Chandra's First Decade of Discovery" sākumu, kurā piedalīsies arī daži astronauti, ieskaitot Eilēnu Kolinsu, kura bija lidojuma komandiere pirms 10 gadiem, kad 1999. gada 23. jūlijā ar vairākkārt izmantojamo kosmosa kuģi Columbia orbītā tika nogādāta Čandras observatorija.

Chandra X-ray observatory